728 x 90

«آستیگماتیسم سیاسی»، جلسهٔ اضطراری، پیام هشدار خامنه‌ای

سخن روز
سخن روز

رسانه‌های حکومتی اول تیرماه یک خبر تنظیم شده و یکدست را دربارهٔ پیام خامنه‌ای به نشست مشترک وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه، منتشر کردند.

این نشست روز ۲۵خرداد در مشهد با حضور وزیر اطلاعات، سرکردهٔ اطلاعات سپاه، پاسدار سلامی (سرکردهٔ سپاه)، پاسدار وحیدی (وزیر کشور)، پاسدار احمدیان (دبیر شورای عالی امنیت نظام) و آخوند گلپایگانی، رئیس دفتر خامنه‌ای برگزار شده بود؛ اما مسکوت گذاشته شد تا یک هفته بعد به‌صورت تقریباً سربسته انتشار یابد. چرایی این موضوع در محتوای پیام کوتاه خامنه‌ای به‌سرکردگان اطلاعاتی نظام، که توسط آخوند گلپایگانی به‌آنها ابلاغ شد، دیده می‌شود.

ولی‌فقیه ارتجاع در این پیام وزارت اطلاعات و اطلاعات سپاه را از «عدم تفاهم» برحذر داشته و تأکید می‌کند: «مسأله اطلاعات یکی از مسائل مهم نظام است و یکی از ضعفهای ما در ارتباط با دستگاههای اطلاعاتی، عدم تفاهم بین این مجموعه‌هاست».

خامنه‌ای برای پوشاندن شدت تشتت، یک نعل وارونه هم می‌زند و از «تفاهم جدی» در «راس این دو دستگاه» حرف زده، اما تأکید می‌کند که «همکاری و تفاهم باید در همهٔ سطوح پیاده شود».

ولی‌فقیه به‌سرکردگان اطلاعاتی و سرکوب نظام می‌گوید: اقدام جدی «آقایان این است که این تفاهم در رأس وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه، در همهٔ رده‌ها پیاده شود».

تجمع گلهٔ سران اطلاعاتی-امنیتی نظام در نشستی مخفیانه که حتی خبر آن را با یک هفته دیرکرد منتشر می‌کنند، گویای دو موضوع مهم است:

۱- شدت بهم ریختگی و تشتت در ارگانهای اصلی سرکوب

۲- شرایط فوق اضطراری به‌خاطر خطر قیام پیش رو و کابوس «دشمن»

خود پیام خامنه‌ای شدت بهم ریختگی را نشان می‌دهد و «تفاهم در راس» هم تنها تعارف است. چرا که همین چندی پیش خامنه‌ای پس از سالهای طولانی آخوند طائب را از سر اطلاعات سپاه برکنار کرد و طائب هم به‌تلافی وجود «گسست‌های نسلی» و شکافها در ساختار نظام را لو داد و گفت ناشی از کشاکش طولانی با دشمن است که به‌درون ساختار سرریز شده است.

صحبت‌های پاسدار سلامی مهر تأیید بر شدت تشتت میان دو ارگان اصلی جنایت و جاسوسی رژیم است که می‌گوید: «وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه دو چشم (نظام) هستند که باید یک تصویر ارائه دهند تا نظام دچار آستیگماتیسم سیاسی نشود». رئیس اطلاعات سپاه هم که خود سوژهٔ این تشتت و بهم ریختگی و جدال با وزارت اطلاعات است، می‌گوید «انسجام و کارآمدی» از «نقاط اقتدار» نظام است و کسانی که «در جهت تضعیف این نگاه» گام بردارند، «آگاهانه جا پای دشمن» گذاشته‌اند.

شیرازی، رئیس دفتر فرمانده کل قوای نظام هم در همین جلسه از اضطرار خطر قیام می‌گوید که «امروز دشمن با تمام قدرت علیه نظام قیام کرده و ما (باید) با همدلی سازمانی برای پیشگیری از هر توطئه و فتنهٔ دشمن، پای کار» باشیم!

پاسدار احمدیان نیز -که حضور خودش در کرسی دبیری شورای عالی امنیت نظام بعد از برکناری شمخانی نشانی از یک بهم ریختگی دیگر است- نسبت به خطر پرداختن به «خطاهای یکدیگر» در این شرایط اضطراری هشدار می‌دهد که «ما فرصت پرداختن به‌خطاهای یکدیگر را نداریم» و از ضرورت جایگزین کردن «یک استراتژی واحد» به‌جای جنگ گرگها میان ارگانها و سرکردگان امنیتی نظام و به‌طور خاص اطلاعات سپاه و وزارت اطلاعات می‌گوید.

اختلاف و جنگ‌وجدال میان وزارت اطلاعات و اطلاعات سپاه البته موضوعی با سابقه است. اما شدت گرفتن آن در شرایط کنونی، تا حدی که خامنه‌ای شخصاً وارد شده و نامهٔ هشدار می‌نویسد، حاصل خطر عاجلی است که شرایط انفجاری جامعه و در پیش بودن قیام دیگر، هم‌چنین عملیات گسترش یابندهٔ کانون‌های شورشی و اقبال جوانان از استراتژی قهر انقلابی، در برابر کل نظام قرار داده است.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/211e9fa0-67bf-48f5-b0a7-18da835529b8"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات