728 x 90

ایستادن در کنار مردم ایران، ایستادن در سمت درست تاریخ

سخن روز
سخن روز

یک ماه پیش، در ۱۹بهمن ۱۴۰۱، قطعنامهٔ شمارهٔ۱۰۰ کنگرهٔ آمریکا، در حمایت از مقاومت مردم ایران برای نخستین بار توسط ۱۶۶تن از نمایندگان، به‌ثبت رسید. در کمتر از یک ماه، شمار امضاکنندگان این قطعنامهٔ دو حزبی، به‌۲۲۵نفر، یعنی اکثریت رسید. حمایت اکثریت مجلس نمایندگان آمریکا از یک قطعنامه در ۵۰روز اول کنگره، امری کم‌سابقه است. به‌خصوص که این قطعنامه دربارهٔ ایران که یکی از حساسترین موضوعات سیاست خارجی است، بوده و با صراحت و روشنی بسیار دربارهٔ آن، موضع‌گیری کرده است.

اکثریت اعضای مجلس نمایندگان آمریکا در این قطعنامه دو حزبی با عنوان «حمایت از خواست مردم ایران برای یک جمهوری دموکراتیک»، تصریح می‌کنند: «قیام کنونی که توسط زنان رهبری شده و در صدها شهر در سراسر ایران ماهها ادامه داشته، ریشه در بیش از ۴دهه مقاومت سازمان‌یافته علیه دیکتاتوری در ایران» دارد و اتفاق‌نظر دارند که «مردم ایران از آزادی‌های اساسی خود محروم شده‌اند و به‌همین دلیل دیکتاتوری سلطنتی و استبداد مذهبی را هم‌چنان‌که در شعارهای تظاهرات آنها مشهود است رد می‌کنند».

در میان امضاکنندگان قطعنامه، اسامی شماری از اعضای رهبری کنگره از هر دو حزب، رؤسای ۱۱کمیته از ۲۰کمیتهٴ کنگره و رؤسای ۶۰زیرکمیته و ۲۸تن اعضای کمیته خارجی به‌چشم می‌خورد.

این قطعنامه، نقض حقوق‌بشر در ایران علیه مخالفان، از جمله قتل‌عام زندانیان سیاسی در سال۱۳۶۷ و سرکوب تظاهرات سیاسی در سالهای ۱۳۷۸، ۱۳۸۸ و ۱۳۹۶را محکوم می‌کند.

قطعنامه خاطرنشان می‌کند که در قتل‌عام هزاران زندانی سیاسی در سال۶۷، عامل اجرای فتوای خمینی، یک کمیسیون مرگ بود که رئیس‌جمهور کنونی رژیم ایران ابراهیم رئیسی از اعضای آن بود.

قطعنامهٔ ۱۰۰ کنگرهٔ آمریکا با اشاره به توطئهٔ تروریستی رژیم علیه گردهمایی ۹تیر ۱۳۹۷ در پاریس که در آن دهها هزار نفر شرکت داشتند، آمده است: «مجلس نمایندگان توطئه‌ها و حملات تروریستی رژیم ایران در گذشته و حال، علیه شهروندان و مقامات ایالات متحده و هم‌چنین مخالفان ایرانی از جمله توطئه تروریستی علیه گردهمایی «ایران آزاد ۲۰۱۸-آلترناتیو» در پاریس، را محکوم می‌کند».

قطعنامه هم‌چنین تصریح می‌کند: «حق مردم ایران برای مبارزه در راستای برقراری یک جمهوری دموکراتیک بر اساس جدایی دین و دولت و یک ایران غیراتمی را به‌رسمیت می‌شناسد».

در کنفرانسی که برای اعلام حمایت اکثریت نمایندگان کنگرهٔ آمریکا از قطعنامهٔ شماره۱۰۰ کنگره، برگزار شده بود، شماری از نمایندگان و امضاکنندگان این قطعنامه سخنرانی کردند و بر حمایت از مقاومت ایران تأکید نمودند.

تام مک‌کلینتاک عضو کمیتهٴ قضایی کنگره آمریکا با اشاره به‌برنامهٔ خانم مریم رجوی برای ایران آینده گفت: «یک برنامه ۱۰ماده‌یی وجود دارد که آزادی مردم و انتخابات آزاد را تضمین می‌کند، مسیر آینده ایران مشخص شده، روزگار آن شروع شده، این روزگار نورانی را می‌شود در آینده نزدیک شکل داد».

رندی و بر نماینده جمهوریخواه نیز گفت: ما از برنامهٔ ۱۰ماده‌یی خانم مریم رجوی استقبال می‌کنیم. بگذاریم ایران برای مردم ایران و مردم جهان پس گرفته شود».

برد شرمن نماینده دموکرات آمریکا از کمیتهٴ خارجی کنگره گفت: «رژیم ایران دست به‌خشونت می‌زند چون نمی‌تواند حمایت مردم را جلب کند... ما برای حمایت از مردم ایران با نمایندگان حزب جمهوریخواه در یک‌طرف قرار گرفته‌ایم».

خانم شیلا جکسون‌لی نمایندهٔ کنگره از حزب دموکرات گفت: «ما به‌خانم مریم رجوی برای محقق شدن برنامهٔ او شامل انتخابات آزاد و حقوق برابر برای همه و آزادی عقیده ادای احترام می‌کنیم». دان بیکن نماینده جمهوریخواه عضو کمیتهٴ نیروهای مسلح گفت: «من در کنار مردم ایران که خواهان آزادی و دموکراسی هستند و در کنار همهٔ آنچه خانم مریم رجوی اعلام کرد هستم». او افزود: آن چه را که این هفته شنیدیم دربارهٔ مسمومیت دختران دانش‌آموز باور نکردنی است، اما ماهیت این رژیم همین است».

رابرت آدرهولت از حزب جمهوریخواه و رئیس انجمن مسائل آلبانی در کنگره گفت: «من آلبانی‌تبار هستم و از دولت آلبانی به‌خاطر حمایتش از مقاومت ایران تشکر می‌کنم». وی افزود: «ایران آزاد و شکوفا یک آرزو نیست و به‌تحقق خواهد پیوست».

خانم دبورا رأس نماینده دموکرات گفت: «خوشحالم که اعلام قطعنامه اکثریت کنگره با روز جهانی زن همزمان است، زنان ایران الهام‌بخش جهان هستند».

خانم مریم رجوی رئیس‌جمهور برگزیدهٔ مقاومت ایران که به‌طور آنلاین در این کنفرانس شرکت کرده بود، در پاسخ به‌سخنان نمایندگان برجستهٔ مردم آمریکا در حمایت از مقاومت مردم ایران گفت: «مایلم از اعضای اکثریت مجلس تشکر کنم که در کنار مردم ایران برای ارائه یک سیاست صحیح در مورد ایران ایستادند. از زمانی که شما این قطعنامه را از یک ماه پیش ارائه کردید، رژیم ایران تحت پوشش‌های مختلف نهایت خشم خود را نشان داده و به‌لفاظی‌های گسترده علیه اعضای کنگرهٔ آمریکا متوسل شده است؛ اما حمایت اکثریت مجلس نمایندگان از این قطعنامه، در واقع پاسخ قاطع مجلس نمایندگان آمریکا به‌رژیم ایران و کمپین اطلاعات غلط برای ممانعت از حمایت شما، از قیام مردم و مقاومت ایران است. این نشان می‌دهد که اعضای کنگره، حمایت خود را از مردم ایران که برای یک جمهوری دموکراتیک و آزاد بر اساس جدایی دین و دولت مبارزه می‌کنند، افزایش خواهند داد».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/0d21aca8-a462-4d34-b016-f1a00b73a5d8"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات