728 x 90

راهی که آمدیم - قسمت اول

ضرورت درک تاریخ برای یک تغییرگر

راهی که آمدیم شماره ۱
راهی که آمدیم شماره ۱

مروری بر تاریخچه سازمان مجاهدین خلق ایران با محمد حیاتی

«راهی که آمدیم» مروری بر تاریخچه سازمان مجاهدین خلق ایران می‌باشد. محمد حیاتی از کادرهای اولیه و مسئولان سازمان مجاهدین ما را در این سفر هدایت می‌کند.

 

 

چرا یک تغییرگر باید تاریخ بداند

اگر قصد داریم جامعه را تغییر دهیم، اگر قصد داریم دردهای آنرا درمان کنیم، لاجرم باید تاریخ آن جامعه را بدانیم. آیا یک پزشک می‌تواند بدون مراجعه به پروندهٔ یک بیمار به معالجهٔ او بپردازد؟ آیا می‌تواند بدون دانستن پیشینهٔ دردها و رنج‌های آن بیمار، بدون دانستن آثار و علائمی که تابه‌حال داشته‌است، بدون مراجعه به آزمایشات و نسخه‌هایی که تابه‌حال برای او تجویز شده، به درمان او بپردازد؟

 

درمان درد یک جامعه دشوارتر است یا درمان درد یک بیمار؟

ایجاد تغییر در یک جامعه دهها و شاید صدها برابر پیچیده‌تر و دشوارتر است. پس برای تغییر در یک جامعه باید پروندهٔ آن جامعه را بررسی کرد و پیشینهٔ آنرا دانست. پروندهٔ یک جامعه، تاریخ آن جامعه است.

ازین روست که می‌خواهیم تاریخ نیم قرن اخیر را بدانیم. بررسی تاریخچهٔ سازمان مجاهدین خلق ایران نیز در همین راستا است. سازمانی که در طی نیم قرن، بشکلی فعالانه در صحنهٔ سیاسی-اجتماعی ایران نقش و تأثیر داشته‌است.

 

تاریخچه سازمان مجاهدین خلق ایران

تاریخچهٔ سازمان مجاهدین خلق ایران حاوی درس‌هایی است که می‌تواند برای ما مثمرثمر باشد. تجاربی که هر کدام درسی آموزنده در زمینهٔ مبارزه و چگونگی عبور از پیچ و خم‌های آن است. پاسخ به سؤالاتی چون:

چرا ایران به‌رغم دولت ملی دکتر محمد مصدق نتوانست بر استبداد محمدرضا شاه پهلوی غلبه کند و تبدیل به کشوری دموکراتیک و مترقی گردد؟

 

چرا کودکای ۲۸مرداد علیه دکتر محمد مصدق پیروز شد؟

چرا بنیانگذاران سازمان مجاهدین خلق ایران تصمیم به تأسیس آن گرفتند؟

آیا احزاب و جریانهای پیش از آن، قادر به پیشبرد مبارزه و تحقق آزادی در ایران نبودند؟ چرا؟

محمد حنیف‌نژاد و دیگر بنیانگذاران سازمان مجاهدین خلق ایران، در اولین قدم برای تأسیس سازمانشان، چه کردند؟

جمع‌بندی بنیانگذاران سازمان مجاهدین خلق ایران از مبارزات گذشته، کبودها و ضعفهای آنچه بود؟

استراتژی سازمان مجاهدین خلق ایران چه بود و این سازمان چگونه قصد داشت پیروزی را محقق کند؟

برای مبارزه کردن به چه چیزهایی نیاز است؟ آیا داشتن استراتژی، ایدئولوژی، تاکتیک و … ضروری است؟

اینها سؤالاتی است که پاسخ آن نه فقط مرور قصه‌هایی از گذشته بلکه درس‌های است که همین امروز به کار می‌آید. به کار هر انسان تغییرگر، هر آنکس که قصد دارد به تغییر جامعهٔ خود همت گمارد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/eec4a398-1f1f-40a1-aad3-23cb16852c39"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات