728 x 90

رویدادی که «افکار عمومی آلبانی و بین‌المللی را شوکه کرد»

سخن روز
سخن روز

روز پنجشنبه اول تیر ۱۴۰۲سالی بریشا رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر پیشین آلبانی در مجلس این کشور خواستار تغییر دستور کار مجلس آلبانی و بحث رسمی پارلمان در مورد اقدام پلیس در اشرف۳ شد.

به گزارش بالکان وب ۲۲ژوئن سالی بریشا گفت: من امروز اینجا هستم تا اعلام کنم که در این لحظه، بیش از هر زمان دیگری، احساس می‌کنم یکی از آنها هستم، احساس می‌کنم یک مجاهد، یک مبارز آزادی هستم. صمیمانه‌ترین احساسات خود را برای حمایت و همدردی با آنها ابراز می‌کنم. من امروز احساس مجاهدت می‌کنم چون حکومت بی‌اخلاق این مملکت یک مبارز آزادی را در پناه خودش کشت. امروز بیش از هر زمان دیگری احساس مجاهدت می‌کنم، زیرا کیفرخواست دیروزی که خواندید شرم‌آورترین داستان برای یک کشور است. در تهران نوشته شده است. این کیفرخواست کاملاً مبتنی بر تهمت و دروغ سرویسهای آیت‌الله به مبارزان آزادی بود. این کیفرخواست حاوی عناصری از تحقیر شدید آلبانی و آلبانیاییها بود، به گونه‌ای که گویی این کشور عضو ناتو نیست، گویی دست‌نشانده ایران است. این‌که این اتهامات را پایه قرار دهیم این شرم‌آورترین کار در تاریخ این کشور است.

بالکان وب افزود: سالی بریشا خواستار برکناری وزیر کشور و یک دقیقه سکوت برای مجاهد کشته شده، گردید و گفت: "من خواهان استعفای فوری وزیر کشور هستم. خواهش می‌کنم برای شهید آزادی که در خانه خودش توسط این افراد خیانتکار کشته شد، یک دقیقه سکوت کنیم."

از این پیش‌تر در همان روز حمله به اشرف۳ الیر متا نخست‌وزیر پیشین و رئیس‌جمهور قبلی آلبانی اعلام کرد: «رویداد بسیار جدی امروز در قرارگاه اشرف مجاهدین در مانز گواه روشنی بر عدم شفافیت کامل و حرفه‌یی بودن اقدامات ساختارهای دولتی است. خشونت آشکار که منجر به از دست دادن جان یک نفر و زخمی شدن دهها نفر دیگر می‌شود، کاملاً غیرقابل قبول و شاهدی بر استفاده مفرط از زور علیه جامعه‌یی است که در آلبانی از آن استقبال می‌شود»

متا رهبر حزب آزادی آلبانی افزود: «این رفتار خشونت‌آمیز مستمر پلیس کشور، به‌ویژه در این مورد، مستلزم شناسایی همه عوامل خشونت و هم‌چنین تأیید با حداکثر مسئولیت قانونی کلیه اقدامات انجام شده توسط ساختارهای دولتی به‌عنوان یک تعهد غیرقابل حل برای این امر است. این رویداد افکار عمومی آلبانیایی و بین‌المللی را شوکه کرده است» (شپیتاریای آلبانی ـ ۳۰خرداد ۱۴۰۲).

رسانهٔ آلبانیایی «پانوراما» در گزارشی از حمله پلیس آلبانی به اشرف۳ نوشت: «فاتمیر مدیو، رهبر حزب جمهوریخواه به اوضاع متشنج امروز در قرارگاه مجاهدین در مانز واکنش نشان داد، رسانه‌ها می‌گویند که مسئولان باید با عذرخواهی از ساکنان به آنها اطمینان دهند که این وضعیت تکرار نخواهد شد. به گفته مدیو، حقوق آنها را نمی‌توان به هیچ شکلی نقض کرد و این واقعه حتی در قانون و آداب و رسوم ما آلبانیایی‌ها پذیرفته نیست».

در بیانیه فاتمیر مدیو هم‌چنین آمده است: «وضعیتی که امروز برای مجاهدین خلق ایجاد شده غیرقابل قبول است. در حالی که همه چیز طبق قانون قابل رسیدگی بوده است. مقامات باید از ساکنان کمپ اشرف عذرخواهی کنند و به آنها اطمینان دهند که این وضعیت تکرار نخواهد شد. آنها بر اساس قوانین به خاک آلبانی پناه برده‌اند و باید به‌عنوان مهمان در خانه ما رفتار شوند، اما به هیچ‌وجه این قوانین را نمی‌توان زیر پا گذاشت. نه قانون و نه آداب و رسوم ما آلبانیایی‌ها، این را قبول ندارند. این برخورد برخلاف ارزش‌ها و وجهه آلبانی است».

علاوه بر رسانه‌ها و مقامات آلبانی، بسیاری از ارگانها، شخصیت‌های سیاسی و افراد با نفوذ اروپایی و آمریکایی اقدام پلیس آلبانی را محکوم کرده و هر نوع مماشات با استبداد مذهبی حاکم بر ایران را موجب تقویت تروریزم افسارگسیختهٔ آخوندی دانستند.

در همین رابطه سناتور تد کروز عضو سنای آمریکا و کاندیدای پیشین ریاست‌جمهوری گفت: «شدیداً نگران این هستم که در سراسر اروپا و به‌ویژه در حال حاضر هم‌پیمانان ما، فرانسه و آلبانی در حال استمالت از رژیم ایران و سرکوب مخالفان رژیم هستند، طبق گزارشها دولت بایدن با حمایت از سیاست‌های جانبداری از رژیم، و در عین‌حال مستقیماً با ارسال صدها میلیون دلار به آیت‌الله در تلاش برای آزادی تروریست‌هاست. سرکوب و استمالت رژیم ایران را جری می‌کند و آنرا قادر می‌سازد که به تروریسم بین‌المللی بیشتری مرتکب شود»

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/b832415b-660b-4cad-a457-bd7b4d8ab81a"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات