728 x 90

سفر گروسی به تهران خواست کیست؟- مروری بر رسانه‌ها

گزیده روزنامه‌های حکومتی
گزیده روزنامه‌های حکومتی

سفر گروسی به تهران خواست کیست؟

روزنامه‌های حکومتی سوم شهریور، بی‌اعتنا به اظهارات روز قبل خامنه‌ای در دیدار با روحانی و دولتش، به مهم‌ترین دغدغه‌های روز نظام پرداخته‌اند. در کنار بحران اقتصادی، بحرانهای خارجی نظام، در سفر گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران گره خورده و بیشترین واکنش‌های روزنامه‌های باندهای حاکم را برانگیخته است.

کیهان خامنه‌ای نوشته است: «سفر مدیرکل آژانس به تهران ارتباطی به مکانیسم ماشه ندارد» و بعد هم افزوده است این سفر: «خواست آمریکا هم نیست و در چارچوب دعوت طرف ایرانی صورت می‌پذیرد».

آرمان نوشته است: «گروسی قطعاً در سفر خود به تهران مسائل مربوط به مکانیسم ماشه را نیز مطرح خواهد کرد». بعد هم نگران از پیآمد سفر گروسی افزوده است: «یک گزارش مبهم از سوی آژانس می‌تواند عرصه را بار دیگر متشنج کند. در این میان بر اساس گزارش آژانس، حتی اگر یک کشور از (نظام) شکایت کند، می‌تواند کلیه تحریم‌های بین‌المللی را علیه (نظام) زنده کند.

ستاره صبح هم نگران از پیامدهای این سفر به نظام گوشزد کرده: «تداوم همکاریهای (نظام) و آژانس به نفع هر دو طرف است؛ زیرا طبعاً این همکاری به عدم سوءاستفاده دشمنان (نظام) از پرونده هسته‌یی منجر خواهد شد

عده‌یی علاقه‌مندند که موضوع نظارت بر تأسیسات هسته‌یی را به اختلافات سیاسی اروپا و آمریکا در مسأله برجام ارتباط دهند».

ایران ارگان دولت روحانی هم بدون اسم بردن از سازمان مجاهدین که اولین بار اقدامات ضدپادمانی رژیم را افشا کرد سوزوگداز کرده و نوشته است: «پیش‌تر جنجال شیان در سال‌های ۲۰۰۳-۲۰۰۴ با مجموعه‌یی از ادعاهای اثبات نشده آژانس مطرح شده بود. اولین مورد، اطلاعات ارسالی از یک مرکز اطلاعاتی ناشناس به آژانس درباره درخواست‌های ارسالی از دانشگاه شریف برای تهیه تجهیزاتی با کاربرد دوگانه در اواخر دهه۸۰ و اوایل دهه۹۰ بود».

«پودر شدن و تبخیر شدن پول» یا ثبات بورس؟

در روزنامه‌های حکومتی تنها چیزی که دیده می‌شود تداوم سقوط بورس و بی‌اعتمادی مردم و صفهای طولانی برای فروش سهام است.

کیهان نوشته: «از دو هفته پیش تاکنون شاخص بورس با افت ۲۰درصدی، بیش از ۴۰۰هزار واحد کاهش یافته است». کیهان در ادامه افزوده است: «در بازه زمانی اخیر حدود ۲۰درصد از ارزش بازار بورس کمتر شده است؛ در همین زمینه،

موسوی لارگانی، عضو هیئت‌رئیسه مجلس در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: «بورس امروز هم با افت نسبتاً قابل توجهی مواجه شد. تمام وعده‌ها و اقدامات دولت برای بازگرداندن بازار به ریل عادی ثمر نداده است، حدود یک و نیم‌تریلیون تومان پودر شده و از دست رفته است».

آفتاب یزد به‌نقل از یک کارشناس حکومتی نوشته است: «طی یک بازه زمانی ۱۰ روزه بورس در سراشیبی سقوط قرار گرفت تا جایی که حتی با شاخص ۱.۷ میلیونی نیز خداحافظی کرد... موضوعی که ترس و وحشت در دل سهامداران ـ بیشتر ـ تازه وارد انداخته و خیلی‌ها در تلاش برای خروج از بازار هستند

میرمعینی (کارشناس بورس) اما معتقد است پولی از بورس خارج نمی‌شود بلکه این سود و سرمایه‌ٔ مردم است که در حال تبخیر شدن است».

و آرمان هم در مورد ادعای نجات بورس از سقوط اعتراف کرده است: «به عقیده کارشناسان و فعالان و به‌رغم تمامی گفته‌ها تا روز یکشنبه هیچ حمایت روشنی از بازار سهام انجام نشد و شاخص کل بورس تهران در ادامه روند نزولی خود ۶۵هزار واحد دیگر هم افت کرد». آرمان در ادامه آورده است: «کارشناسان وضعیت حال حاضر را به‌عنوان یک ریزش که متأثر از شکل‌گیری موج بی‌اعتمادی در میان معامله‌گران است، یاد می‌کنند».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/72805098-c7df-4558-b29b-95d356ec33a4"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات