728 x 90

فقر و فساد با چشم‌انداز قیام - مروری بر رسانه ها

گزیده روزنامه‌های حکومتی
گزیده روزنامه‌های حکومتی

شکست دروغ‌های کرونایی

در روزنامه‌های حکومتی ۲۸مرداد، تیترها و مطالب زیادی به اشک تمساح پیروان عقیدتی آخوند کاشانی، برای کودتا علیه دکتر محمد مصدق رهبر نهضت ملی ایران دیده می شود. به خصوص روزنامه‌های باند مغلوب با هواداری ظاهری از مصدق تلاش کرده‌اند برای خود آبرو کسب کنند، اما حباب این توهم در مقایسه ابلهانه ظریف پادوی تروریسم خارجی رژیم با مصدق ترکیده است. در کنار بحرانهای اقتصادی اجتماعی، در روزنامه‌های باند مغلوب همچنین شکست تلاش برای کشاندن مردم به میدان مین کرونا دیده می شود. کارگزاران میانی نظام که در تماس با مردم هستند ناگزیر به گوشه‌یی از واقعیت ها بر خلاف ادعاهای رسمی، اعتراف کرده اند.

ستاره صبح به نقل از رضا ملک‌زاده معاون وزیر بهداشت روحانی، نوشته است او « خواستار توقف برگزاری تجمعات و بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها شد. دولت می‌خواهد با ارائه پروتکل‌های بهداشتی اوضاع را به حالت عادی برگرداند، اما از این نکته غافل است که هم‌اکنون ۲۶ استان کشور در شرایط قرمز و هشدار قرار دارند».

آفتاب یزد هم به نقل از محبی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم نوشته است: «کرونا در قم کم و یا تمام نشده، و متاسفانه تعداد بیماران در این استان به پنج‌ برابر افزایش یافته است».

مستقل کسانی که «بر طبل تحجر می کوبند» را مورد حمله قرار داده و نوشته است: «با طرح دعاوی عجیب و غریب از خاموشی کرونا در مجالس عزای امام حسین یا تساوی رتبه قربانیان احتمالی کرونا در مراسمات محرم با شهدای مدافع حرم، (مقصودش کشته‌های دخالت تروریستی در سوریه است) همچنان بر طبل تفرقه و تحجّر می‌دمند، کرونا برابری و ضعف ما را نشانمان داد. کرونا یادمان داد که توهم برگزیدگی را کنار بگذاریم و از ادعاهای غلوآمیز و بی‌منطق دست برداریم».

خفگی اقتصادی در انزوای جهانی

در روزنامه‌های هردو باند باند حاکم چشم‌انداز تشدید انزوای رژیم و وحشت از پیامد خفگی اقتصادی موضوع مشترک است.

رسالت از باند خامنه‌ای نوشته:« اروپائیان همچنان تاکتیک ‌خرید زمان‌ را درذیل استراتژی ‌فشار حداکثری علیه (نظام) دنبال می‌کند. نگاه راهبردی واشنگتن و بازیگران اروپایی در قبال ما مشترک است. هردوی آن‌ها درصدد مهار حداکثری از طریق اعمال فشار بر (نظام)هستند».

شرق به ضرورت عقب نشینی برای رهایی از خفگی اقتصادی تاکید کرده و نوشته است:« اقتصاد ایران وابسته به نفت است راهی جز فراهم‌کردن فضا برای بازگشت صادرات طبیعی نفت و به‌دست‌آوردن درآمدهای ارزی حاصل از آن وجود ندارد».

همدلی هم به پیامدهای بحران اقتصادی و کوچک‌تر شدن سفره مردم اشاره کرده و هشدار داده:« از قدیم گفته‌اند شکم گرسنه خون می‌کند. این سخن به معنای این است که فقر و گرسنگی ظرفیت اعتراض و آشوب را دارد...اعتراض به فقر جرقه بسیاری از تحولات سیاسی و حتی انقلاب‌ها را زده است...بسیاری از تحولات جهانی با اعتراض به فقر شروع شده و به مطالبات دیگر نیز کشیده شده است...پس لازم است مسئولان بدانند تاثیر فقر کم نیست، آن را دست کم نگیرند».

فقر و فساد با چشم انداز قیام

وحشت نظام از قیام در اثر فقر و فساد گسترده حرف اول است. همدلی به نقل از آشنا مشاور روحانی، از وحشت ارگانهای حکومتی از اعلام آمار شهدای قیام آبان خبر داده و نوشته است«هیچ نهادی مسئولیت مستقیم تیراندازی را نپذیرفته است. رئیس جمهور هم هیچ گزارشی از این ماجرا ندارد...مشاور روحانی همچنین درباره اعتراضات دی ‌ماه ۹۶، گفته این اعتراضات تاثیر زیادی در محافظه‌کار شدن روحانی و نگرانی او برای کلیت نظام داشت».

رسالت خبر از یک فقره چپاول نجومی داده و نوشته است: «قرار بود از صندوق توسعه ملی ۵۰ میلیون یورو برای افزایش ظرفیت ایستگاه‌های پمپاژ و تکمیل تصفیه‌خانه فاضلاب اختصاص یابد اما به گفته مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان، هیچ پولی به‌دست آن‌ها نرسیده است».

اعتماد هم از یک فقره دزدی دیگر از وام بانک جهانی برای همین پروژه آب و فاضلاب اهواز خبرداده و نوشته است:« ۱۶ سال از زمان تخصیص وام ۲۱۳ میلیون دلاری می‌گذرد، اما حتی یک برگه گزارش از نحوه تخصیص آن در اهواز منتشر نشده است».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/eb2c8361-a53c-43dc-9d82-f0fb7390d502"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات