728 x 90

لغو سفر رئیسی جلاد به ژنو، پیروزی کارزار مقاومت ایران

سخن روز
سخن روز

با پیروزی کارزار جهانی مقاومت ایران و شکایت زندانیان شاهد در قتل‌عام ۶۷، سفر رئیسی جلاد، به ژنو لغو شد.

سوئیس انفو گزارش داد: ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور رژیم ایران، سفر خود به ژنو را به‌دلیل درخواست دستگیریش لغو کرد. وی در مجمع جهانی پناهندگان در ژنو شرکت نخواهد کرد.

خبرگزاری سوئیس نیز به‌نقل از کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان نوشت: هیأت رژیم ایران توسط امیرعبداللهیان هدایت خواهد شد. همین منبع افزود: رئیسی قرار بود روز چهارشنبه در این مجمع سخنرانی کند. با این حال، سه مخالف ایرانی مقیم سوئیس از دادستانی کل فدرال خواستار دستگیری وی شده‌اند. این درخواست توسط ۳۳۰ شخصیت در بیانیه‌یی جداگانه پشتیبانی می‌شود. در میان آنها پنج سوئیسی، از جمله نمایندهٔ پارلمان فیلیپ نانترمود، دیده می‌شوند. در بیانیه‌یی که به آندریاس مولر دادستان فدرال فرستاده شد و خبرگزاری سوئیس در روز دوشنبه آن را مشاهده کرد، امضاکنندگان خواستار تحقیق از رئیس‌جمهور رژیم ایران به‌دلیل نسل‌کشی و جنایت علیه بشریت شدند. رئیسی متهم به شرکت در شکنجه و اعدام‌های غیرقانونی در جریان کشتار دهها هزار مخالف در سال۱۳۶۷ است. رئیسی به‌عنوان عضو کمیسیون مسئول تصمیم‌گیری در مورد اعدامها، مسئول مرگ هزاران نفر است.

یک روز پیش از لغو سفر رئیسی، خبرگزاری فرانسه (۲۰آذر) گزارش کرده بود: طبق شکایت حقوقی ثبت شده در روز دوشنبه در سوئیس، رئیس‌جمهور رژیم ایران باید هنگام ورودش به این کشور به اتهام جنایت علیه بشریت مرتبط با قتل‌عام مخالفان در سال ۱۳۶۷ دستگیر شود. این پرونده توسط سه قربانی به نام‌های رضا شمیرانی، (علی) بیژن ذوالفقاری و راضیه قدرتی در جریان سرکوب مخالفان در دهه ۱۹۸۰ ثبت شد. در شکایت، از دادستان عمومی فدرال سوئیس خواسته شده است که از دستگیری و محاکمه ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور رژیم ایران «به‌دلیل مشارکت در اعمال نسل‌کشی، شکنجه، اعدام‌های غیرقانونی و سایر جنایات علیه بشریت» اطمینان حاصل کند. دادخواهان گفتند که می‌توانند شخصاً رئیسی را به‌عنوان عضو کمیسیونی معرفی کنند که هزاران مخالف زندانی را به‌قتل رساند.

از این پیش‌تر مقاومت ایران با اعلام کارزار بین‌المللی علیه حضور رئیسی جلاد در ژنو تأکید کرده بود: شرکت این جنایتکار در اجلاس مجمع جهانی پناهندگان؛ توهین به حقوق‌بشر، حق مقدس پناهندگی و همه ارزشهایی است که بشریت معاصر برای رسیدن به آنها دهها میلیون قربانی داده است. شرکت رئیسی در مجمع جهانی پناهندگان؛ یک لکه ننگ در تاریخ ملل متحد است و صرفاً این رژیم را در کشتار مردم ایران، صدور تروریسم و جنگ‌افروزی جری‌تر می‌کند. او به‌خاطر چهار دهه جنایت علیه بشریت و نسل‌کشی باید محاکمه و مجازات شود.

در ادامهٔ کارزار بین‌المللی و شکایت علیه جلاد قتل‌عام، بیش از ۳۵۰ تن از مقامات بلندپایه از جمله برندگان جایزه نوبل، قضات، وزرای سابق، نمایندگان مجلس، دانشگاهیان و کارشناسان حقوق سازمان‌ملل متحد، حضور رئیسی جلاد در اجلاس مجمع جهانی پناهندگان را محکوم کردند. در بیانیهٔ مقامات آمده است: «رئیسی عامل اصلی قتل‌عام هزاران زندانی سیاسی در سال ۱۹۸۸ بود. حضور وی در مجمع سازمان ملل با ارزشهای اساسی سازمان ملل در تضاد است».

بیانیه می‌افزاید: «نهادهای بین‌المللی، از جمله گزارشگران ویژه سازمان ملل، اعدام‌های ۱۳۶۷ را به‌عنوان جنایات مستمر علیه بشریت محکوم کرده‌اند و از تحقیقات بین‌المللی جامع درباره نقش رئیسی حمایت می‌کنند. اجازه دادن به فردی با این سوابق وخیم برای شرکت در یک مجمع بین‌المللی معتبر، تنها فرهنگ معافیت از مجازات را در ایران تقویت می‌کند».

تصمیم خلیفهٔ ارتجاع برای تحمیل گماشته جلادش به مجمع جهانی پناهندگان سازمان ملل، لقمه‌یی بزرگ‌تر از دهان نظام بود و ایرانیان آزاده و حامیان مقاومت ایران نشان دادند که اجازه نخواهند داد آب خوش از گلوی ضحاک خون‌آشام پایین برود. این قیام تا پیروزی نهایی و به‌زیر کشیدن نظام قتل‌عام ادامه دارد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/c9953ad1-1848-475a-a329-1f475df9bfa5"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات