مجاهد غبار از رخ دین زدود- گفتگو با عباس داوری- قسمت دوم
سئوال:
آیا بهتر نیست برخی آیات و نکاتی از نهج البلاغه که به چنین استنباطی منجر شده را برایمان بخوانید؟
عباس داوری:
همچنان که میدانید زمانی که صحبت از ایدئولوژی توحیدی میکنیم بایستی بدانیم که ایدئولوژی توحیدی قبل از هر چیز بایستی از مبارزه در جامعه برای محو بهره کشی انسان از انسان برسد زیرا تا زمانی که بهره کشی وجود دارد استثمار وجود دارد یگانگی جامعه وجود ندارد درحال که حاکمیت ها همچنان که میدانید مردم را طبقه بندی میکنند قشر بندی میکنند و طبقه بالاتر همیشه توی سر طبقات پایینتر و اقشار پایینتر میکوبد و او را استثمار میکند مثل حاکمیتی که الان میبینید که چطور خودشان میگویند که اختلاف طبقاتی در جامعه ایران در حال حاضر از زمان خمینی تا الان بسیار بسیار زیاد شده و یک اختلافات فاحشی وجود دارد عین همین موضوع مثل فرعون است من برای این که دقیق حرف بزنم آیه ۴ از سوره قصص را در مورد طبقه بندی کردن جامعه میگویم از قول فرعون میگوید:
(إِنَّ فِرْعَوْنَ عَلَا فِی الْأَرْضِ وَجَعَلَ أَهْلَهَا شِیَعًا یَسْتَضْعِفُ طَائِفَةً مِنْهُمْ یُذَبِّحُ أَبْنَاءَهُمْ وَیَسْتَحْیِی نِسَاءَهُمْ إِنَّهُ کَانَ مِنَ الْمُفْسِدِینَ ) فرعون در زمین برتری جویی کرد مردم آن زمین را طبقه به طبقه کرد تقسیم کرد تعدادی را زیر فشار قرار داد محروم کرد از حقوق خودشان یعنی مستضعف کرد فرزندانشان را میکشت زنانشان را نگاه میداشت زیرا که این فرعون از تبهکاران بود فاسد بود مفسد بود پس فرعون و فرعونها مانند همین خمینی تا خامنه ای حاکم که میشدند در تمام کارهای که انجام میدهند وحدت و یگانگی جامعه را بهم میزنند و استثمار را هرچه بیشتر علیه مردم رواج میدهند و تشدید میکنند استثمار را وحدت جامعه را از بین میبرند بعد به این دلیل است که میبینم که قانونمندهای که در سنت تکامل است با آن مخالف است بعد خدا در مقابلش یک قانون دیگر میگذارد میگویند چکار باید کرد میبیند که در سوره قصص آیه ۵ میگوید:
(وَنُرِیدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَی الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَنَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِینَ)
اراده کرده ایم که کسانی را که ضعیف نگاه داشته شده اند در روی زمین بر آنها منت گذاشته یعنی که آنچنان نعمتی بدهیم که مثل یک منت باشد و آنها را به پیشوایان و به ارث برندگان این زمین قرار بدهیم و این معلوم است که وقتی که خدا همچنین سنتی دارد آنها ضد تکامل هستند ضد سنت خدا هستند بنابراین میبینیم که سنت خدا تا کجا ضد بهره کشی است علیه بهره کشی است چقدر خدا مدافع محرومین و ضعیف شدگان هست و همین طور وظایف هر مسلمان هم میتواند از این دربیاید که وظایف هر مسلمان مبارز و انقلابی چی است مبارزه علیه ستمگری و چپاول گری در نزد خدا شان و مرتبت خاص خودش را دارد درآیه ۲۱ سوره آل عمران میخوانیم:
إِنَّ الَّذِینَ یَکْفُرُونَ بِآیَاتِ اللَّهِ وَیَقْتُلُونَ النَّبِیِّینَ بِغَیْرِ حَقٍّ وَیَقْتُلُونَ الَّذِینَ یَأْمُرُونَ بِالْقِسْطِ مِنَ النَّاسِ فَبَشِّرْهُمْ بِعَذَابٍ أَلِیمٍ
کسانی که نشانه های خدا یعنی حقیقت را می پوشانند و پیامبران را به ناحق میکشند چنین افرادی کسانی را میکشند یعنی که مردم را برای برپایی عدل گسترده فرا میخواندند ای پیامبران به آنان عذاب دردناکی را بشارت بده.
کلمه قسط را من از کتاب لسان العرب که یکی از کتابهای بسیار معتبر است در واقع لغت عرب است میگوید قسط شاخص است سهم هر کس را به خودش پرداختن معنی می دهد درضمن یکی از اسامی خدا المقسد است یعنی کسی که قسط را رعایت میکند زیرا سهم هر عمل را خدا به خودش واگذار میکند این جزو قوانین خدشه ناپذیر خدا است درباره قسط و آیه دیگر هست که من آن را برای شما میخوانم مشخص بشود که وقتی صحبت از قسط میکنیم کسانی که برای ایجاد جامعه قسط مبارزه میکنند چه شان و مرتبتی در پیشگاه خدا دارند در سوره نساء آیه ۱۳۵ میخوانیم:
یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا کُونُوا قَوَّامِینَ بِالْقِسْطِ شُهَدَاءَ لِلَّهِ وَلَوْ عَلَیٰ أَنْفُسِکُمْ أَوِ الْوَالِدَیْنِ وَالْأَقْرَبِینَ إِنْ یَکُنْ غَنِیًّا أَوْ فَقِیرًا
ای کسانی که دارای ایمان و آرمان هستید قیام کنندگان برای عدل فراگیر باشید و همچنین گواهانی برای خدا باشید حتی اگر به ضرر خودتان یا والدینتان به نظر طبقاتی یا نزدیکان شما باشد اعم از این که غنی باشند یا فقیر باشند پس بایستی برای آن قسط قیام کرد آن هم کسی که به دین اسلام گرویده یا دارای آرمان و ایمان است باید قیام بکند در یک آیه دیگر آیه ۸ سوره مائده جای این دوتا را عوض کرده:
یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا کُونُوا قَوَّامِینَ لِلَّهِ شُهَدَاءَ بِالْقِسْطِ
ای کسانی که دارای ایمان و آرمان هستید قیام کنندگان برای خدا باشید و گواهانی برای عدالت فرا گیر میبینید در دو آیه جای قیام برای خدا و قیام برای قسط را عوض کرده در یکی پس قیام برای قسط و شاهد بودن برای سنت خدا در دیگری هست قیام برای پیش برد سنت خدا و شاهد بودن برای جامعه قسط یعنی اینقدر قسط در درگاه خدا ارج دارد بعد ادامه دارد:
وَلَا یَجْرِمَنَّکُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ عَلَیٰ أَلَّا تَعْدِلُوا اعْدِلُوا هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوَیٰ وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ خَبِیرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ
میگوید حتی اگر گروهی یا کسانی به شما بدی کردند این کار باعث نشود که شما عدالت را انجام ندهید در باره آنها حتما عدالت را برقرار بکنید شما این ها را مقایسه بکنید با کار های که خمینی و خامنه ای که الان دارد انجام میدهند عدالت را برقرار بکنید زیرا عدالت خودش به تقوا نزدیکتر است که اگر فرصتی شد آن را خواهم گفت منظورم این است که همچنان که دیدید وقتی دو آیه را با هم مقایسه میکنید میبینیم در اینجا خدا آمده در واقع در یک جایی قسط را میگوید قیام کنندگان باری قسط در یک جای میگوید قیام کنندگان برای خدا و شاهدان و گواهان برای قسط این نشان دهنده جایگاه قسط در قرآن است یعنی قرآن تماما ضد بهره کشی انسان از انسان است این خدا است که به مومنان دستور میدهد قیام کننده باشید برای عدالت فراگیر الان شما و قتی حساب میکنید در هزار و چهارصد سال گذشته با همین الان ارتجاع چکار میکند ......