728 x 90

مروری بر رسانه‌های حکومتی -سه‌شنبه ۹اردیبهشت ۹۹

گزیده روزنامه‌های حکومتی
گزیده روزنامه‌های حکومتی

ترکیدن بادکنک آمار درمانی

برجسته‌ترین موضوع در روزنامه‌های حکومتی امروز اذعان روزنامه‌های هر دو باند حاکم به وضعیت وخیم شیوع کرونا در کشور است. این اعترافات توسط مهره‌های اجرایی حکومتی و برخلاف آمار رسمی حتی در روزنامه‌های باند ولی‌فقیه هم منعکس شده. در حالی که تا دیروز سعی در نمایش اوضاع گل و بلبل داشتند. وطن امروز نوشته است« محبوب فر عضو کمیته ستاد ملی مبارزه با کرونا گفت:«بر خلاف گزارشهای امیدوار‌کننده از سوی وزارت بهداشت و ستاد ملی مبارزه با کرونا نسبت به کم شدن میزان ابتلا و مرگ‌و‌میر ناشی از این بیماری، بنده به‌عنوان یک متخصص بیماریهای عفونی و ویروس‌شناس به این آمارها خوشبین نیستم، چرا که تاکنون فقط ۶درصد از مبتلایان به کرونا در کشور شناسایی شده‌اند.

 

 

وی به قرمز بودن وضعیت کشور در پی شیوع ویروس کرونا اشاره کرد و افزود: دولت در برداشته شدن محدودیتها اجتماعی و ترددها خیلی زود عمل کرد و دغدغه نان را بر سلامت ترجیح داد که البته تبعات منفی چنین تصمیم‌گیری عجولانه‌ای هفته‌های آینده خود را نشان خواهد داد.

آمار کنونی بیماری کرونا ۲۰برابر آن چیزی است که توسط وزارت بهداشت اعلام می‌شود». کیهان خامنه‌ای نوشته است:« رئبسی معاون بهداشت وزارت بهداشت در پاسخ به سؤالی درباره مناطق قرمز کرونا، اظهار داشت: حدود ۶۰ شهرستان در وضعیت قرمز هستند...رئیسی افزود: مناطق قرمز در جاهای مختلف است، اما نزدیک به ۶۰ شهرستان ما جزء‌ مناطقی هستند که بیشترین میزان بروز بیماری را دارند. این مناطق عمدتاً شامل مراکز استانها هستند. مناطقی در لرستان، خوزستان، تهران، اصفهان و شیراز چند شهرستان وجود دارد که وضعیت قرمز دارند. در اکثر استانهای ما حداقل یک شهرستان علاوه ‌بر مرکز استان به‌عنوان منطقه قرمز وجود دارد».

 

نقاط مشترک وحشت

روزنامه‌های حکومتی امروز بیش از یک‌ سوژه مشترک دارند. روزنامه‌های هر دو باند حاکم از خیز جدید آمریکا برای فعال کردن مکانیزم ماشه ابراز وحشت کرده‌اند. و این موضوع به بیانهای مختلف در صفحات اول آنها دیده می‌شود.

 

وحشت از ترکیدن حباب بورس و شورش دوباره مالباختگان

روزنامه‌های هر دو باند حاکم به ترفند جدید روحانی که با ارزان کردن سود سپرده بانکها باعث بیرون کشیدن پولهای پس‌انداز از بانکها و ترغیب مردم به سرمایه‌گذاری در بورس شده اعتراف کرده و نسبت به آن هشدار داده‌اند. کیهان نوشته است« رشد خطرناک و حبابی بورس کشور، بزرگ‌ترین خطری است که اقتصاد ایران را در سال ۹۹ تهدید می‌کند» و در ادامه به ترفند دولت برای جذب پولهای مردم اشاره کرده و نوشته است:« رشد مشکوک چندماهه اخیر بورس در شرایطی که بالغ بر نصف ارزش این بورس به بنگاههای معدنی و به‌اصطلاح صنعتی وابسته به نفت و گاز و انرژی است که قیمت آنها در مقیاس جهانی سقوط بی‌سابقه کرده است، معنی مشکوک بودن را بهتر می‌شود، درک کرد». کیهان خامنه‌ای در پایان اذعان کرده است که این کار «ریشه‌های تولید را خواهد سوزاند». آرمان هم با اشاره به نقش بانک مرکزی در سوق دادن پولها به سمت بورس ماجرای مؤسسات مالی چپاولگر را یادآوری کرده و نوشته است« اتفاقی که در مؤسسات مالی و اعتباری پیش آمد و سپرده‌های مردم را تجمیع کردند، تکرار خواهد شد».

 

ضدو نقیض‌گویی بر سر کرونا مضحکهٔ شرکای دولت

دو‌گانه گویی‌های حکومتی بر سر آمار کشته‌شدگان کرونا و سفید یا قرمز بودن اوضاع یکی دیگر از سوژه‌های هر روزه روزنامه هاست. که به مضحکه‌گویی هم کشیده شده است. بعنوان مثال روزنامه حکومتی شهروند امروز نوشته:

یک مسئول: نتایج افزایش تردد در تهران، دو تا سه هفته دیگر پدیدار می‌شود

یک مسئول: دو هفته دیگه همین‌جا ازتون انتقاد می‌کنم!

یک مسئول دیگر: ما می‌دونیم چی می‌شه اما نمی‌گیم تا هیجانش حفظ بشه!

یک مدیر: ما وسع‌مون در همین حده که اس‌ام‌اس بدیم مراقب خودتون باشید!

مردم: به خدا ما کار خاصی نکردیم، فقط گفتید برید پی زندگی‌تون و رفتیم!

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/81aa548f-d7cf-497b-9d15-eea07d964581"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات