728 x 90

مروری بر رسانه‌های حکومتی - شنبه ۶اردیبهشت ۹۹

گزیده روزنامه‌های حکومتی
گزیده روزنامه‌های حکومتی

اعترافهای ناگزیر

 

 

 

روزنامه‌های باند مغلوب رو در روی ادعاهای رسمی حکومتی مبنی بر کاهش مبتلا شدگان به کرونا به واقعیت آمارها مجبور به اعتراف شده‌اند. ستاره صبح به‌نقل از مسعود یونسیان، معاون پیشین دانشگاه علوم پزشکی تهران نوشته است: «اعتقاد دارم که به شکل سیستماتیک آمارها بسیار کمتر از واقعیت موجود است. آمار کرونا در ایران با فرایندی گزارش می‌شود که ناخودآگاه موارد گزارش‌شده را بسیار کمتر از واقعیت نشان می‌دهد؛ چون تست مورد استفاده حساسیت بالایی ندارد و فقط نیمی از موارد را گزارش می‌کند. هم‌چنین از نیمی از افراد بستری ‌شده تست گرفته می‌شود و اگر بپذیریم که فقط ۲۰درصد موارد بستری می‌شوند و فقط از نصف آنها تست گرفته می‌شود و فقط نیمی از این تستها مثبت است، می‌توان گفت آمار واقعی حدوداً ۲۰ برابر آن چیزی است که گزارش می‌شود».

 

سایهٔ قیام و حسابرسی نزدیک بر سر نظام

علت را باید در وحشت باندهای حاکم از فضای انفجاری جامعه و اطمینان آنها به قیام نزدیک دید. برای نمونه روزنامهٔ حکومتی آفتاب یزد به‌نقل از یک کارشناس حکومتی نوشته است «این هراس وجود دارد که در پسا کرونا بحران اجتماعی عمیقی که در حال حاضر وجود دارد عمیق‌تر شود مگر پول پخش کردن یک میلیونی دولت تا کجا می‌تواند ادامه پیدا کند. راه‌حل پول پخش کردن نیست مسأله این است که کسب و کارهای آسیب دیده و اقشار فقیری که بیکار هستند و تورمی که رو به افزایش است و رکودی که اساساً ایجاد شده است یک فروپاشی اجتماعی را می‌تواند به همراه داشته باشد این را با نارضایتی‌ها و اعتراضات اخیر جمع ببندید و اوج ماجرا را نگاه کنید».

 

عباس آخوندی مهرهٔ سابق دولت روحانی هم در اعتماد هشدار مشابهی داده و به‌صورت سربسته خطاب به نظام نوشته است: «هر گونه توسل به استدلال اقتصادی برای کاهش محدودیتها و مبادله بین اقتصاد و سلامت؛ منطق سلامت-‌ اقتصاد با واکنش شدید افکار عمومی روبه‌رو خواهد شد. این مسأله‌یی است که دولت باید به‌اندازه کافی نسبت به آن حساس باشد. وگرنه سرکنگبین صفرا خواهد فزود».

 

فقر گسترده و خفگی اقتصادی دو طناب دار نظام

روزنامه‌های حکومتی از یک‌سو بر بحران عمیق اقتصادی و فقر مردم و از سوی دیگر به خفگی و ورشکستگی اقتصاد دست گذاشته‌اند. روزنامه اعتماد نوشته است: «بسیاری روزمزد زندگی می‌کنند و درآمد ثابتی ندارند و تداوم این وضعیت ممکن است آثار سوء گسترده‌تری مثل بروز برخی ناهنجاریها را به‌دنبال داشته باشد». این روزنامه در ادامه نوشته است: «امروز مردم از نظر معاش در مضیقه هستند، جمعیت قابل‌ توجهی کارشان دستفروشی و کارگری است و به ‌صورت روزمره معاش‌شان را تأمین می‌کنند اما با شیوع کرونا خانه‌نشین شدند؛ این وضعیت شاید برای یک هفته و ۱۰روز قابل‌قبول باشد اما بیشتر که بگذرد، قابل‌قبول نیست و منجر به اتفاقات بدی می‌شود». و روزنامه حکومتی شهروند هم نوشته است: «اقتصاد ایران قطعاً جدا از اقتصاد جهان نیست و باید بگویم که کرونا رسما پایان مدیریت سنتی ‏را بر اقتصاد ایران و دنیا اعلام کرد. اقتصاد ایران در حال حاضر هیچ راه‌کاری ندارد مگر این‌که با ‏دانش و شیوه‌های مدرن، خود را بازآفرینی کند و تمام ساختارهایش را از جمله نظام بانکی، بازار ‏سرمایه و سایر بخش‌های اقتصادش را بازنگری و اصلاح کند».

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/d6ca6250-3eee-4f41-9766-fb637c538b8e"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات