728 x 90

نخریدن واکسن؛ امنیت نظام برتر از جان مردم

سخن روز
سخن روز

در آستانهٔ سال نو میلادی، کشورهای جهان تمام امکانات خود را برای واکسیناسیون عمومی مردم بسیج کرده‌اند. شخصیتهای سیاسی و مقامات ارشد دولتی برای تشویق مردم در برابر دوربین‌ها واکسن دریافت می‌کنند؛ مجالس و پارلمانها هزینه‌های سنگین برای توزیع واکسن تصویب می‌کنند؛ دستگاههای دولتی برای تسهیل ورود و توزیع واکسن به گوشه و کنار کشور برنامه‌های فوری تنظیم می‌کنند و تمام جهان در تکاپو برای واکسیناسیون عمومی مردم و ریشه‌کنی ویروس مرگبار کووید۱۹ است. تا جایی که «۸۰ کشور ۷میلیارد دوز واکسن فایزر را تهیه کرده‌اند تا آن را به‌صورت رایگان در اختیار مردم قرار دهند. در لیست کشورها حتی نام کشورهای فقیر و بحران‌زده‌یی مانند اکوادور، پاناما، قزاقستان، عراق و ونزوئلا هم دیده می‌شود» (روزنامهٔ حکومتی جهان صنعت ۲دی)؛ اما تناقض و البته درد جانکاه اینجاست که «تنها نام ایران در این لیست کشورهای سفارش دهندهٔ واکسن کرونا، نیست!» (همان منبع).

 

اوجگیری مطالبهٔ عمومی واکسن در ایران

این صحنهٔ متناقض و دردناک از چشم مردم محروم ایران پنهان نیست و اکنون «تهیه واکسن خارجی کرونا تبدیل به یک خواسته و حق ملی شده است» (روزنامهٔ حکومتی جهان صنعت-۲دی)؛ آن هم در شرایطی که فاجعهٔ کرونا در ایران بیداد می‌کند و سیاست‌های رژیم آخوندی باعث جان باختن نزدیک به ۱۹۰هزار تن از هموطنانمان شده (بنا به آمار اعلام شدهٔ سازمان مجاهدین خلق ایران-۲دی)؛ و در وضعیتی که «کادر درمان در ایران با کمترین تجهیزات در خط اول مقابله با کرونا قرار گرفته و هر روز نیز خسارات جبران‌ناپذیری را متحمل می‌شود و هیچ‌کس هم (از حکومت) به کمک آنها نمی‌آید». (روزنامهٔ حکومتی شرق-۲دی).

از این رو در شرایط خفقان آخوندی، می‌توان موج خشم و اعتراض را در واکنش‌های سراسری مردم در شبکه‌های اجتماعی دید. تا جایی که هشتک «#واکسن_بخرید» به‌عنوان یکی از هشتگ‌های داغ در توئیتر ثبت شد.

 

زنگ‌های هشدار در نظام ولایت به‌صدا در می‌آید

وضعیت آن‌قدر بحرانیست که از درون رژیم هم زنگهای خطر به صدا درآمده است. فشار سنگین اجتماعی باعث شده کارگزاران، کارشناسان و رسانه‌های حکومتی به شرایط بحرانی و خطر‌آفرین خودداری از خرید واکسن اعتراف می‌کنند. اعتراض کادر درمان نیز، گوشه‌یی از خشم و نفرت عموم مردم، به‌خاطر عدم خرید واکسن را بازتاب می‌دهند:

- «مسئولان بارها بهانه آوردند که تحریم هستیم، یخچال مناسب (منفی ۷۰درجه) برای حمل و نقل واکسن فایزر نداریم!» (جهان صنعت-۲دی).

- «(با ورود واکسن مادرنا) بهانه یخچال منفی ۷۰درجه نداریم هم پرید، پیش به‌سوی بهانه بعدی!» (قاسمی، کارشناس اقتصادی حکومتی-۲۹آذر).

- «بعید می‌دانم وضعیت اقتصادی ما از عراق جنگ‌زده بدتر باشد. خرید ۱۰۰میلیون دوز واکسن مگر چقدر می‌شود که آقایان مدام بهانه‌تراشی می‌کنند» (محمدرضا ناظر- رئیس بخش عفونی بیمارستان لرستان-۲ دی).

- «اگر مسئولان امروز شروع به تهیه واکسن خارجی کرونا بکنند تا یک ماه دیگر واکسن به دست مردم می‌رسد. وقتی عراق توان خرید و نگهداری واکسن را دارد، چرا مسئولان واکسن برای مردم ایران تهیه نمی‌کنند؟» (هاشمیان، پزشک فوق تخصص بیمارستان مسیح دانشوری-۲ دی).

- «هزینه تأمین واکسن کرونا در ایران کمتر از ۲۰۰میلیون دلار است و این عددی نیست که (حکومت) نتواند تأمین کند» (ظفرقندی، رئیس سازمان نظام پزشکی-۲دی).

- «مسئولان جان مردم و کادر درمان را بازیچه کم‌کاریهای خود قرار دادند. حق مسلم کادر درمان و مردم است که دولت برای ما واکسن کرونا را تهیه کند» (محمدرضا ناظر- رئیس بخش عفونی بیمارستان لرستان-۲ دی).

- «چرا مردم و کادر درمان ما باید از تزریق واکسن محروم باشند؟ مگر جان مردمان ایران ارزشی ندارد؟» (شرق-۲دی).

 

سؤال اساسی

اما در چنین شرایطی، سؤال این است که چرا خامنه‌ای و روحانی حاضر نیستند، برای حفظ موقت نظامشان هم که شده، با خرید واکسن معتبر خارجی، دست‌کم برای مدتی آب بر این آتش خشم اجتماعی بریزند؟

علت این است که وارد کردن واکسن از شرکتهای معتبر جهانی، مانع کسب سود هنگفتی که مافیای دارو، برایش کیسه دوخته می‌شود. مافیایی که تحت سیطرهٔ سپاه پاسداران و نهاد چپاولگر موسوم به ستاد اجرایی فرمان امام و... می‌باشد

روزنامهٔ حکومتی جهان صنعت هم در همین رابطه نوشت: «سازمان غذا و دارو زیر فشار سنگین برای تأیید واکسن و داروهای ضد کرونای ساخت داخل است، چرا که گرفتن تأییدیه از وزارت بهداشت به‌معنای سرازیر شدن درآمد کلان برای صاحب داروست!» (جهان صنعت ۲۴آذر)؛

 

طاقتهای طاق شده

آری، این است رژیمی سراپا غارت و چپاول که حتی جان مردم را هم ابزاری برای غارتگری بیشتر می‌کند. نهادهای زیر دست خامنه‌ای، ارگانهای دولتی و مافیای حکومتی در پی این هستند که کجا مردم ایران در تنگنای زندگی، به چیزی نیاز دارند تا همان را تبدیل به وسیلهٔ سودجویی و غارتگری نجومی خود کنند و خون مردم ایران را بمکند؛ و اکنون هم که مطالبه و نیاز مبرم و فوری مردم ایران، مانند همهٔ مردم جهان واکسیناسیون عمومی و رایگان است، حکومت دزدسالار خامنه‌ای دست به‌کار شده تا واکسن را وسیله‌ای برای به‌جیب زدن میلیاردها دلار دیگر کند.

اما این همهٔ ماجرا نیست. آن روی سکهٔ این ظلم و تجارت جان، انبار عظیم نیترات خشم مردم است که هر لحظه احتمال انفجار آن می‌رود، آن هم در شرایطی که مطالبهٔ واکسن معتبر کرونا آن‌قدر بالا گرفته که «طاقت همه طاق شده است» (شرق-۲دی) و سؤال خطرناک این است که «این طاقت طاق تا کجا ادامه خواهد یافت؟» (همان منبع).

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/c266e1af-2505-4c72-9c01-634a755908ae"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات