728 x 90

نظام مدیریتی الیگارشیک - مروری بر رسانه‌ها

گزیده روزنامه‌های حکومتی
گزیده روزنامه‌های حکومتی

جنگ گرگها در بن‌بست انزوا و فساد

روزنامه‌های حکومتی روز۱۲شهریور در کنار بحرانهای اقتصادی اجتماعی عرصهٔ جنگ گرگ‌ها و اعترافات در زمینه‌های مختلف است.

مردم‌سالاری با ماهیت ساختار نظام اعتراف کرده و نوشته است: «نظام مدیریتی تقریباً الیگارشیک (oligarchic) است و بین یک عده خاص و به‌صورت حمایتی می‌چرخد‌. در این سیستم معمولاً عوامل نسبی و سببی، مرید و مرادی و‌نوچه پروری مؤثر است».

مستقل نفرت مردمی از اعدامها اذعان کرده و نوشته است: «اعدامیانی که قبل از طلوع آفتاب به تور «صیادان مرگ» گرفتار می‌شوند. همدلی و هم‌نوایی جامعه با اعدامیان و برانگیخته شدن حس ترحم او نسبت به این گزینش شدگان از سوی نظام حاکم، از نشانه‌های گسست بین جامعه و حکومت است. به همان میزان که حکومت خونسردانه اعدام می‌کند، جامعه، جانکاه و اعتراض‌گونه به این اعدامها می‌نگرد».

اعتماد هم در مورد طرح انسداد شبکه‌های اجتماعی و اینترنت توسط مجلس آخوندی نوشته است: «چرا چنین طرحی ارایه می‌شود. چند علت برای آن قابل تصور است؛ اول وجود منافع مادی برای فروش فیلترشکن و افزایش بار ترافیکی اینترنت و بالا رفتن سود شرکت‌های ارایه دهنده اینترنت. دوم دادن این پیام که ما در حال کار هستیم. سوم حضور برخی آقازاده‌های رانتی برای گرفتن وام و امکانات ارزان قیمت، جهت راه‌انداختن پیام‌رسان داخلی! البته انگیزه‌های دیگری نیز هست، از جمله قطع شریان مبارزه با فساد و نظارت اجتماعی هم مهم است. هر چه شفافیت کمتر شود به نفع ارایه دهندگان این طرح است. با همه اینها از چنین نمایندگانی جز پیشنهاد چنین طرح‌هایی نباید انتظار داشت».

فقر و محرومیت دستاورد اقتصادی نظام

روزنامه‌های حکومتی حمله معاون سیاسی وزارت کشور به روحانی را برجسته کرده‌اند، که گفته است: «آنها که گفتند تا روز جمعه ماجرای «بنزین» را نمی‌دانستیم مستنداتش وجود دارد که به آنها گفته شده بود!». در کنار این بحران درون نظام، بحرانهای اقتصادی اجتماعی دیگر صف کشیده‌اند.

مثلا جهان صنعت نوشته است: «بازار سرمایه روز گذشته مجدداً رو به افت گذاشت و با ریزش ۴۳هزار و ۲۹۳ واحدی به کانال ۱.۶میلیون واحدی بازگشت».

کیهان خامنه‌ای نوشته است: «بر اساس آمارهای اعلام‌شده از سوی بانک مرکزی، متوسط قیمت هر مترمربع خانه در تهران در مرداد ۹۹ به بیش از ۲۳میلیون تومان رسیده که نسبت به ابتدای سال۱۳۹۷ رشدی در حدود ۳۶۰درصدی را تجربه کرده است».

اعتماد هم در مطلبی مفصلی با اشاره به بلاتکیفی دانش‌آموزان برای بازگشایی مدارس از جمله نوشته است: «همه‌گیری ویروس کرونا در ماه‌های اخیر سبب توقف آموزش حضوری در مدارس و پیگیری آموزش‌ها از طریق فضای مجازی شد. فارغ از کیفیت این آموزش‌ها، پوشش‌دهی نامناسب اینترنت در برخی مناطق کشور، عدم دسترسی برخی کودکان مناطق محروم به موبایل، تبلت، کامپیوتر و حتی تلویزیون، هزینه بالای اینترنت برای خانواده‌های طبقه متوسط روبه پایین و محروم، سنت‌های فرهنگی و نظایر این دسترسی بسیاری از کودکان شاغل به تحصیل در سال گذشته را با مشکل مواجه کرده است. به‌نحوی که فقط ۳میلیون و ۲۲۵هزار کودک به‌دلیل نداشتن هر گونه دسترسی به دستگاههای تلفن هوشمند از عضویت در شبکه آموزشی شاد بازمانده‌اند. لذا پیش‌بینی می‌شود در سال تحصیلی جدید حداقل ۲۰نفر از هر ۱۰۰ کودک به جمع کودکان بازمانده از تحصیل کشور افزوده شوند».

این روزنامه به گوشه دیگری از بی‌عدالتی در نظام آموزشی آخوندی اذعان کرده و از جمله نوشته است: «میانگین کشوری پوشش تحصیلی برای دختران در مقطع متوسطه حدود ۷۴درصد است؛ در استان سیستان‌وبلوچستان به ۴۵درصد می‌رسد. هم‌چنین در سال۱۳۹۰ پوشش تحصیلی برای دختران ۱۲ تا ۱۴سال در استانهای سیستان و بلوچستان، کردستان، آذربایجان غربی و خوزستان به ترتیب حدود ۵۰، ۶۱، ۶۵ و ۷۳درصد بوده است».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/4211d0df-067c-4af9-92b6-5d230628285d"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات