728 x 90

واکسن؛ بازی مرگبار می‌خریم، نمی‌خریم

سخن روز
سخن روز

آخوند روحانی روز شنبه چهارم بهمن، در جلسهٔ ستاد کرونا، در یک ضد و نقیض‌گویی از یک‌طرف وعده داد: «در ماه بهمن واکسیناسیون در کشور آغاز می‌شود!» و از طرف دیگر گفت: «حداقل ۶ماه دیگر پیش رو داریم تا واکسن برسد!».

این دوگانه‌گویی به‌تم ثابت حرفهای سردمداران رژیم هنگامی که دربارهٔ واکسن حرف می‌زنند، تبدیل شده؛ پیش از این هم روحانی از یک‌سو مدعی می‌شد: «ما دنبال خریداری واکسن هستیم» (۲۶ آبان۹۹) و از سوی دیگر دیگر می‌گفت: «حاضر نیستیم واکسن در کشور ما آزمایش» شود! (۶دی۹۹).

این تناقض‌گویی عیناً در حرفهای نمکی وزیر بهداشت دولت روحانی هم دیده می‌شود و این در شرایطی است که وضعیت کرونا در ایران بحرانیست و منحنی کرونا دوباره سر بالا شده و سیر صعودی طی می‌کند. تنها «طی ۴۸ساعت اخیر موارد بستری کرونا در تهران افزایش داشته و همزمان شاهد کاهش نرخ ترخیص و افزایش میزان مرگ و میر ناشی از کرونا هستیم» (زالی- رئیس ستاد کرونای تهران-۴بهمن)؛ و هم‌چنین گفته می‌شود که آمارهای گسترش و مرگ و میر «می‌تواند پیش در‌آمد موج چهارم کرونا باشد» (زالی-۴بهمن) و «بسیاری از کارشناسان (در رابطه به‌شیوع کرونا) از آرامش قبل از طوفان خبر می‌دهند» (سایت حکومتی خبر فوری-۴بهمن).

 

این بازی «گل یا پوچ»، به‌ویژه پس از این‌که خامنه‌ای ورود واکسن معتبر فایزر، مدرنا و... را ممنوع اعلام کرد، در شرایطی است که علاوه بر خطر موج چهارم کرونا، «گونه‌های جهش‌یافته این ویروس سر و کله‌اش در ایران مشاهده شده» که «۷۰درصد بیشتر از نوع قبلی آن امکان سرایت دارد» (روزنامهٔ حکومتی همدلی-۴بهمن)؛ و حتی خود روحانی اعتراف می‌کند: «رسیدن(ویروس جهش یافته) از آفریقا اروپا به ایران خیلی مشکل نیست» (۴بهمن)

 

ریختن بحران به درون نظام

واقعیت فاجعهٔ کرونا اما باعث شده هشدارها نسبت به‌خطر پیامدهای این سیاست در درون حاکمیت بالا بگیرد. همان خطری که روحانی از آن با عنوان «ایجاد شرایط روحی در جامعه» برد (۴بهمن) که اشاره‌ایست به‌نارضایتی و خشم مردم.

از سوی دیگر به‌دستور خامنه‌ای، تبلیغاتچی‌ها و بوق‌های تبلیغی نظام با پروپاگاندا تلاش می‌کنند از واکسنهای معتبر و مورد تأیید سازمان بهداشت جهانی هیولایی بسازند که «عوارضی چون سرطان دارد» و «تخلفات دارویی شرکت فایزر» از حد گذشته! (سایت خبر فوری-۲۰دی)؛ و «می‌خواهند (از طریق واکسن) تراشه جی.پی.اس در بدن ما کار بگذارند» (کنعانی مقدم-دی۹۹، واکسنهای فایزر و مادرنا انسان را «عقیم می‌کند و سرطان‌زا است» (نامهٔ ۲۰۰عضو مجلس ارتجاع-دی۹۹).

 

اما این حرفها، در شرایطی که جامعه در تب و تاب ورود به‌مرحله چهارم قتلگاه کرونا به‌شدت خواهان واکسیناسیون عمومی است، باعث شده صداهای اعتراض در درون نظام بلند شود: «کسانی که (از واکسن خارجی بد می‌گویند) صرفاً برای خوشایند مقامات بالا می‌گویند؛ که وای به‌حال ما با چنین سیاستمدارانی، که راه زشت چاپلوسی را برای حفظ موقعیت خود برگزیده‌اند» (روزنامهٔ حکومتی اقتصاد سرآمد-۴بهمن).

 

چرا دوگانه‌گویی؟

ضد و نقض‌گویی آخوند روحانی و دستگاه آخوندی دربارهٔ واکسن و ادامهٔ بازی مرگبار و مبتذل می‌خریم، نمی‌خریم، خود معلول بحرانی عمیق‌تر در حاکمیت ولایت فقیه است. این بحران ناشی از این است که خامنه‌ای، روحانی و دیکتاتوری آخوندی، با توجه به‌شرایط انفجاری جامعه، به‌ویژه بعد از مواجه شدن با خشم آتشین و بنیان‌کن مردم در قیام آبان۹۸، می‌خواهند به‌قیمت جان مردم از کرونا به‌عنوان سپری برای حفظ نظام استفاده کنند. کما‌این‌که خامنه‌ای با تأکید گفت: «این (کرونا) می‌تواند یک دستاورد باشد... تبدیل می‌شود به‌نعمت، تهدید تبدیل می‌شود به‌فرصت!» (خامنه‌ای-۱۳فروردین۹۹).

اما از سوی دیگر سران رژیم می‌دانند که همین سیاست ضدبشری و ضدانسانی، به‌ویژه پس از این‌که خامنه‌ای پرده‌ها را کنار زد و به‌زبان خودش ورود واکسن معتبر را ممنوع اعلام کرد، بر خشم و نفرت عمومی دامن می‌زند و احتمال جرقه و انفجاری بسا خطرناک‌تر از آبان ۹۸ را در پی دارد.

 

از این رو به‌دوگانه‌گویی افتاده و مجبور می‌شوند در رابطه با واکسن به‌نعل و به‌میخ بزنند. یک جا با آب و تاب از کیفیت! واکسن چینی می‌گویند و این‌که «واکسن خریداری شده توسط ما چینی است» (همتی-رئیس جمعیت هلال احمر رژیم-دی۹۹)، یک جا اعتراف می‌کنند واکسن چینی نه تنها تا الآن تأیید مراجع بین‌المللی را ندارد، بلکه «سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده» تازه می‌خواهد «طی یک هفتهٔ آتی بررسی دو واکسن چینی برای صدور مجوز استفاده اضطراری» را «بررسی» کند! (سایت حکومتی خبر فوری-۴بهمن).

 

اما سیاست نعل و میخ و دوگانه‌گویی و ترفند در ابهام گذاشتن جامعه، نه تنها کارآیی ندارد، بلکه واقعیت این است که «کاسهٔ صبر مردم حدی دارد. اگر سیاست‌های (کنونی) ادامه پیدا کند، شاهد واکنش‌هایی از سوی مردم خواهیم بود که می‌تواند برای نظام بسیار گران تمام شود!» (روزنامهٔ حکومتی آرمان-۴بهمن۹۹).

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/1a5e0948-069c-4d40-b1d7-e0c5aa8a4d57"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات