728 x 90

واکسن؛ رسوایی، اعتراف‌ها و هشدارها

سخن روز
سخن روز

از چند هفتهٔ پیش که اعلام شد واکسن کرونا ساخته شده و چند نمونه از آن در کشورهای مختلف به‌بازار عرضه شد و کشورهای مختلف اقدام به‌خرید واکسن و واکسیناسیون کردند، خرید این واکسن و واکسیناسیون به‌صورت یک خواسته مردمی و مطالبهٔ ملی مطرح شد و بالا گرفت.

بهانه‌های پوچ و مسخره

در مقابل این مطالبهٔ به‌حق مردمی، رژیم ایستاد و به‌انواع بهانه‌های پوچ و دروغ متوسل شد تا از آن سر باز بزند، اما نهایتاً بر اثر فشار افکار عمومی و هراس از انفجار خشم مردم به‌جان آمده ناچار شد یک گام عقب‌نشینی کند. روز پنجشنبه ۴دی، همتی رئیس کل بانک مرکزی رژیم اعلام کرد با «تأمین مالی ۲۰۰میلیون یورو برای خرید ۱۶.۸میلیون دوز واکسن کرونا» اقدام کرده است. اگر چه هنوز این عدد با میزان مورد نیاز برای ایجاد یک ایمنی جمعی قابل اتکا، فاصلهٔ بسیار هست؛ اما تأملی در روند طی شده در ماجرای خرید و تهیهٔ واکسن و انواع بهانه‌ها و اظهارات ضد و نقیض سردمداران رژیم، در جهت کسب شناختی عمیق‌تر از این رژیم و رابطه آن با مردم می‌تواند بسیار مؤثر باشد.

ابتدا آخوند روحانی روز ۱۹آذر در جلسهٔ هیأت دولت اعلام کرد: «واکسن را می‌خواهیم بخریم... پول آن آماده است، اراده و تصمیم و دستور است، آمریکا مانع است».

 

این دروغ وقیحانه به‌سرعت از جانب مقامات آمریکا و سازمان بهداشت جهانی تکذیب گردید و اعلام شد که تحریم‌ها شامل موارد انسانی و پزشکی از جمله خرید واکسن نمی‌شود؛ حتی برنامهٔ جهانی موسوم به‌کوواکس اعلام کرد که به‌کشورهای نیازمند متقاضی واکسن، کمک می‌کند.

پس از آن بهانهٔ دیگری علم شد؛ این‌که خرید و انتقال واکسن ساخت شرکت فایزر نیازمند تجهیزاتی است که بتواند دمای منهای ۷۰درجه سانتیگراد را تأمین کند و رژیم فاقد چنین تجهیزاتی است. اما این بهانه هم به‌سرعت از جانب مقام‌های خود رژیم از جمله معاون حمل و نقل وزیر راه و خود وزیر مربوطه و رئیس سازمان هواپیمایی کشوری تکذیب شد و آنها تأکید کردند که «هیچ مشکلی برای واردات واکسن کرونا از انواع مختلف آن نداریم».

این بهانه آن قدر مسخره بود که روزنامهٔ حکومتی همدلی (۲۹آذر) نوشت: «بهانه یخچال منفی ۷۰درجه نداریم هم پرید، پیش به‌سوی بهانه بعدی!».

 

بهانهٔ بعدی، عدم گشایش اعتبار توسط بانک‌های خارجی به‌دلیل نپیوستن رژیم به‌کنوانسیون FATF بود. چند تن از مقام‌های دولت روحانی از جمله ربیعی، سخنگوی دولت، واعظی رئیس دفتر روحانی و همتی رئیس کل بانک مرکزی یکی پس از دیگری به‌صحنه آمدند و اعلام کردند به‌دلیل نپیوستن به‌FATF انتقال پول برای خرید واکسن امکان‌پذیر نیست و سهمیه رژیم در کواکس هم سوخته و باطل شده است. اما پوچی این بهانه هم به‌سرعت افشا شد و اعلام گردید محدودیتهای FATF شامل موارد انسانی نمی‌شود. در نتیجه رژیم ناگزیر از عقب‌نشینی شد، ابتدا همتی چنان که گفته شد، این عقب‌نشینی را اعلام کرد و سپس وزیر بهداشت رژیم نیز ناگزیر اعتراف کرد که تأثیر FATF در خرید واکسن جدی نیست.

 

علت عقب‌نشینی ناگزیر

همتی در ادامهٔ بیان عقب‌نشینی رژیم و تن‌دادن به‌خرید واکسن، خیلی صریح و آشکار علت این عقب‌نشینی زبونانه را نیز بیان کرد و گفت: «در رسانه‌ها می‌گویند که فشار افکار عمومی باعث شده که این اقدام بشود، ما افتخار می‌کنیم که جوابگوی افکار عمومی باشیم» (تلویزیون رژیم ـ ۵دی ۹۹).

باید پرسید از کی تا حالا نظام استبداد مطلقهٔ ولایت فقیه اهل احترام به‌افکار عمومی شده؟! پاسخ را بایستی در خشم انفجاری و گستردهٔ مردم برای خرید واکسن جستجو کرد که در کارزاری که با اعلام هشتگ واکسن بخرید» در فضای مجازی داغ شد، به‌وقوع پیوست. هشتگی که به‌سرعت در ترند اول ایران قرار گرفت و رژیم را هراسان کرد. روشن است که اگر فضای جامعهٔ ایران تنها کمی بازتر بود این مطالبهٔ مردمی به‌صورت تظاهرات‌های عظیم و گسترده در خیابان‌ها خود را نشان می‌داد، اما در جامعهٔ تحت سرکوب ایران و در شرایط اختناق مطلق که تنها راه ابراز نظر، فضای مجازی است. داغ شدن این هشتگ، زنگهای خطر را به‌صدا درآورد و به‌آخوندهای حاکم فهماند که اگر چه هدفشان از یک‌سو کش دادن کرونا برای سد کردن راه قیام و از سوی دیگر تأمین منافع باندهای غارتگر حاکم است که سود خود را در عرضهٔ واکسن داخلی (با هر کیفیتی) جستجو می‌کنند، اما چه بسا این سیاست جنایتکارانه که مردم داغدیدهٔ ایران کاملاً به‌آن اشراف یافته‌اند، به‌همان چیزی که از آن می‌ترسند، انفجار و قیام، منجر شود.

 

واکسن داخلی، نه به‌دار است نه به‌بار!

اما باید دانست که عقب‌نشینی رژیم و خرید واکسن خارجی نه با رغبت بلکه با اجبار و اکراه صورت می‌گیرد و قصد رژیم آن است که فعلاً با وعدهٔ خرید واکسن در کمیتی محدود فعلاً موج را از سر بگذراند تا شاید در تیر ماه واکسن داخلی برسد. البته این ۴، ۵ماهی که وعده داده می‌شود، وعدهٔ رژیم است که حتی دست‌اندرکار آن هم چندان امیدی نسبت به‌آن ندارند. در میان همهٔ ابراز تردیدهای عنوان شده از سوی متخصصان و کارشناسان، اظهارات رئیس ستاد اجرایی فرمان خمینی که متولی ساخت واکسن داخلی است، کاملاً گویاست. وی در تلویزیون رژیم (۲دی) اظهار داشت: «بحول و قوه الهی... امیدواریم انشاالله اگر بشود ظرف چهار پنج ماه این واکسن در اختیار مردم قرار بگیرد!». چنان که ملاحظه می‌شود او با قید چهار امیدواری و انشاالله و ماشاالله... از دسترس قرار گرفتن واکسن داخلی صحبت کرده است. با این بیان روشن می‌شود که واکسن کذایی به‌قول معروف نه بدار است و نه به‌بار و بعید است تا چندین ماه دیگر هم صورت مادی پیدا کند و لابد تا آن موقع هم مردم ایران بایستی تن به‌بلا بسپرند و روزانه صدها و شاید هزارها قربانی دیگر بدهند تا باندهای مافیایی این رژیم دزد سالار به‌منافع کثیف خود دست یابند.

 

هدف جنایتکارانهٔ رژیم در امتناع از خرید واکسن

امتناع رژیم از خرید واکسن در حالی است که عموم مردم می‌دانند بسیاری از کشورهایی که ثروت و امکاناتی به‌مراتب کمتر از ایران دارند، از جمله عراق جنگ‌زده و ونزوئلای ورشکسته، اقدام به‌خرید واکسن کرده‌اند، پس در پشت بهانه‌های مسخرهٔ رژیم هدف جنایتکارانه‌یی نهفته است. همان هدفی که مقاومت ایران از ابتدا بر آن انگشت گذاشت، یعنی افزایش تعمدی تلفات کرونا به‌عنوان یک استراتژی برای مقابله با قیام!

اما واقعیت این است دورهٔ سوءاستفادهٔ جنایتکارانهٔ رژیم از «فرصت» و «نعمت» کرونا به‌پایان رسیده است. این را روزنامه‌های رژیم به‌صراحت می‌نویسند و هشدار می‌دهند. روزنامهٔ همدلی (۲۲آذر) هشدار داد: «تاب‌آوری اجتماعی ممکن است به‌پایان برسد و خودش را به‌صورت اعتراضات کف خیابانی نشان دهد».

 

عقب‌نشینی برای از سر گذراندن موج اجتماعی؟

تا آنجا که به‌رژیم برمی‌گردد می‌خواهد خرید واکسن خارجی را به‌روش قطره چکانی ادامه بدهد تا واکسن داخلی تهیه شده و به‌بازار بیاید، اما کارشناسان از جمله رئیس کل سازمان نظام پزشکی هشدار می‌دهند «تامین ۵۰میلیون دوز واکسن در طول ۸ماه خیلی مؤثر نیست، بلکه این مقدار باید در عرض ۳ماه تأمین و تزریق شود، زیرا اگر فاصله بیفتد، زنجیره ویروسی قطع نمی‌شود».

عقب‌نشینی هراسان رژیم و تن‌دادن به‌خرید مقدار محدودی واکسن نشان از تعادل جدیدی میان مردم و رژیم است، بنابراین در اینجا باز هم اراده و مطالبهٔ مردم تعیین‌کننده است و مردم ایران نشان داده‌اند این آگاهی و اراده را دارند که رژیم را وادار کنند حداقل واکسیناسیون ۵۰ تا ۶۰میلیون نفر را تا پایان امسال عملی کند وگر نه رژیم با ارتش مردم به‌جان آمده‌یی مواجه هست که به‌گفتهٔ روزنامه‌های رژیم طاقتشان طاق شده است.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/a62b5fa2-ac6b-436b-8234-b20a45676e58"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات