728 x 90

پرچم برافراشتهٔ دادخواهی سربداران ۶۷

سخن روز
سخن روز

۳۵سال از زخم خاک تب‌دار خاوران گذشت. خاکی که در زنجیر و اسارت و محاصره ایستاد، در برابر تخریب و تحریف و تلاش قاتلان برای کتمان «بزرگ‌ترین جنایت» پایداری کرد و با درخشش ۳۰هزار سربه‌دار آزادی، در جنبش دادخواهی شکفت.

پس از فراخوان سراسری جنبش دادخواهی در تابستان۹۵، سکوت سنگین و سانسور بزرگ قرن شکست و برای نخستین بار در ۳آبان۹۶ خانم عاصمه جهانگیر، گزارشگر ویژهٔ حقوق‌بشر در ایران، ضمن ارائه گزارش شش ماههٔ خود به اجلاس کمیتهٴ سوم مجمع عمومی ملل متحد گفت: «برای حرکت رو به جلو من علاقمندم پیشنهاد کنم که به عقب بنگریم، در این رابطه تعداد قابل توجهی از دادخواستها و مدارک پیرامون اعدامهای هزاران زندانی سیاسی از مرد و زن و نوجوان در سال۱۹۸۸ صحبت از درد عمیق و مستمری می‌کند که باید مطمئناً به آن پرداخته شود...».

در همان ایام آخوند جعفری دولت‌آبادی دادستان جنایتکار خامنه‌ای با آشفتگی گفت: «هر چند وقت، گزارشی علیه ایران ارائه می‌شود و از جمله گزارش اخیر گزارشگر ویژه حقوق‌بشر است که منبع اصلی آن ادعاهای (مجاهدین) است...».

و امروز به یمن درخشش و شکوفایی جنبش دادخواهی، در پیوند تنگاتنگ با جنبش سرنگونی، کارشناسان و گزارشگران ویژهٔ سازمان ملل پیوسته از جنایتی می‌گویند که آن را نه، می‌توان و نه باید فراموش کرد.

روز جمعه، ۵ آبان ۱۴۰۲، جمعی از کارشناسان ارشد ملل متحد در کنفرانسی که به ابتکار سازمان عدالت برای قربانیان قتل‌عام ۱۳۶۷ در نیویورک برگزار گردید، شرکت کردند و از کشورهای عضو سازمان ملل خواستند تا بر ضرورت حسابرسی از آمران و عاملان قتل‌عام ۶۷ و نفی فرهنگ مصونیت تأکید کنند.

در این جلسه پروفسور جاوید رحمان گزارشگر ویژه سازمان ملل برای ایران، با اشاره به‌حکم قتل‌عام مجاهدین گفت: «بزرگترین و دردناک‌ترین فاجعه‌یی که پس از انقلاب۱۳۵۷ شاهد آن بوده‌ایم ناپدید شدن اجباری و اعدام‌های سرپایی و خودسرانه هزاران نفر در سال ۱۳۶۷ است که بر اساس فتوای خمینی در سراسر زندانهای کشور به‌صورت فراقانونی اعدام شدند». گزارشگر ویژهٔ سازمان ملل ضمن تأکید بر تلاشهای سیستماتیک رژیم برای تخریب مزارها و تحریف واقعیت افزود: «پنهان کردن این قتل‌عامها از طریق روایتها و اظهارات نادرست، تحریف داده‌های تاریخی و آزار و اذیت فعال بازماندگان و اعضای خانواده قربانیان و هم‌چنین پنهان کردن شواهدی مانند تخریب گورهای جمعی عمیقاً نگران‌کننده است».

استفان راتز سفیر پیشین ایالات متحده برای عدالت کیفری جهانی در سخنان خود گفت: «هیچ روند قضایی در جریان قتل‌عام۱۳۶۷ وجود نداشت. اساساً یک تفتیش عقاید وجود داشت که در آن افرادی، که برخی از آنها حتی محکومیت خود را تمام کرده بودند، اعدام شدند». وی با اشاره به مجاهدان سرموضعی که اسیر جادو و دجالیت دینی خمینی نشدند افزود: «صادقانه بگویم، ۹۰ درصد از قربانیان شیعه بودند. آنچه در این مورد دخیل بود افرادی بودند که با استبداد مذهبی در ایران مخالف بودند».

دکتر گراژینا بارانوستکا عضو کارگروه ملل متحد با اشاره به تداوم جنایتی که تا امروز ادامه دارد گفت: «با نگاهی به وضعیتی که امروز در مورد آن بحث می‌کنیم، مشخص می‌شود که این جنایت ادامه دارد زیرا دولت به آن اعتراف نکرده و یا اطلاعاتی در مورد سرنوشت و محل نگهداری افراد منتشر نکرده است».

آناهیتا سامی نماینده سازمان عدالت برای قربانیان قتل‌عام۶۷ در ایران، با اشاره به اهمیت این کنفرانس در مسیر دادخواهی گفت: «بیش از ۳۰هزار نفر اعدام شدند و ۹۰درصد آنان اعضای مجاهدین خلق بودند».

آثار هولناک مصونیت قاتلانی که به‌قول گزارشگر ویژهٔ حقوق‌بشر، امروز به مقام‌های بالاتری دست یافته‌اند یکی از محورهای بحث در کنفرانس نیویورک بود:

پروفسور ملانی اوبراین، رئیس انجمن بین‌المللی دانشمندان علیه نسل کشی: «مصونیت از مجازات پیرامون این جنایات تنها عاملان را جری‌تر کرده است. با روی کار آمدن ابراهیم رئیسی، واضح است که در داخل ایران، عدالت برای قربانیان وجود نخواهد داشت و خشونت فقط ادامه دارد».

استفان راتز: «ما با رژیمی مواجه هستیم که پس از آن قتل‌عام به‌واسطه مصونیت از مجازات، در سال ۱۳۹۸مرتکب جنایات هولناکی شد و اکنون این جنایات هولناک عمدتاً علیه زنان از سال گذشته در سال۱۴۰۱ انجام شده است».

آناهیتا سامی: «عدم پاسخگویی مجرمان قتل‌عام ۱۳۶۷ در برابر جامعه بین‌المللی، مقامات رژیم ایران را جری‌تر می‌کند، تا جنایات بیشتری را علیه معترضان دگراندیش و زندانیان سیاسی انجام دهند... فرهنگ معافیت از مجازات در داخل حکومت ایران، که نمونه آن اعدام‌های سال۱۳۶۷ و بسیاری از موارد نقض حقوق‌بشر است، لکه‌ای بر وجدان جمعی ماست. ما نمی‌توانیم در حالی که بی‌عدالتی و رنج ادامه دارد فقط به‌نظاره بایستیم».

آری! خون سربه‌داران و مجاهدان سرموضع هرگز از جوشش باز نمی‌ایستد و شعله‌های دادخواهی از خاوران تا سایر شهرهای ایران و از تهران تا استکهلم و از لندن تا نیویورک و هر جا که انسانیت و اراده‌یی است، برمی‌خیزد و دامان جلادان را خواهد گرفت.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/b296c55d-0007-4fbd-ac41-3b3bcc512271"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات