728 x 90

«پیش به‌سوی جمهوری دموکراتیک»

سخن روز
سخن روز

هم‌زمان و در ادامهٔ کهکشان مقاومت ایران در سال۱۴۰۲ (۲۰۲۳) با شعار پیش به سوی جمهوری دموکراتیک، بیانیهٔ مشترک ۵۲۵تن از نمایندگان مجلس عوام و اعیان انگلستان از همهٔ احزاب در حمایت از قیام مردم ایران، نه شاه نه شیخ، و طرح ۱۰ ماده‌یی خانم مریم رجوی برای یک جمهوری دموکراتیک با جدایی دین و دولت منتشر شد.

این بیانیه روز سه‌شنبه ۲۳خرداد ۱۴۰۲ طی یک کنفرانس پارلمانی در مجلس عوام انگلستان با سخنرانی رئیس‌جمهور برگزیده مقاومت و شماری از نمایندگان پارلمان و مجلس اعیان و شخصیتهای سیاسی انگلستان، اعلام شد.

در میان امضاکنندگان بیش از ۵۰تن از وزرا و معاونان پیشین وزیران از کابینه‌های محافظه‌کار و کارگر، ۱۵ اسقف از مجلس اعیان، معاون سابق نخست‌وزیر، ۱۰تن از رؤسای کمیسیونهای دو مجلس، ۵تن از معاونان حزب محافظه‌کار، رئیس هیأت انگلستان در شورای اروپا و معاون سخنگوی مجلس اعیان و رهبران حزب اتحاد ملی ایرلند و حزب ملی ولز دیده می‌شوند.

علاوه بر وزرای سابق دفاع، دادگستری، نیروهای مسلح، تجارت، توسعه بین‌المللی، زنان، آموزش و پرورش، محیط‌زیست و وزرای سابق ولز، ایرلند شمالی و برگزیت، رهبران پیشین حزب کارگر، حزب محافظه‌کار و حزب لیبرال دموکرات، ۲رئیس قبلی حزب کارگر و ۲رئیس سابق حزب لیبرال دموکرات، بیانیه ایران ۲۰۲۳ را امضا کرده‌اند.

در این بیانیه ۵۲۵تن از نمایندگان مجلسین انگلستان، با اشاره به قتل‌عام بیش از ۳۰هزار زندانی سیاسی در تابستان ۱۳۶۷ که اغلب آنها از اعضای مجاهدین خلق بودند، از جامعهٔ بین‌المللی خواسته‌اند که در تلاش برای تغییر در کنار مردم ایران بایستد و گامهای قاطعی مانند قرار دادن سپاه پاسداران در لیست سیاه و پاسخگو کردن مقامات رژیم ایران برای جنایت‌هایشان علیه بشریت علیه رژیم حاکم بر ایران بردارند.

امضاکنندگان بیانیه قیام شجاعانه مردم ایران را از یک‌سو ناشی از وضعیت انفجاری جامعه و از سوی دیگر ناشی از ۴دهه مقاومت سازمان‌یافته سراسری می‌دانند. آنان خاطرنشان کردند طی ۴دهه گذشته، ائتلاف دموکراتیک شورای ملی مقاومت ایران، تغییر دموکراتیک در ایران را دنبال کرده و جهان به‌ویژه قانونگذاران کشورهای غربی را نسبت به‌خطرات این رژیم در تلاش برای کسب سلاح اتمی، تروریسم و حقوق‌بشر آگاه کرده است.

در بخشی از بیانیهٔ ۵۲۵تن از نمایندگان مجلسین انگلستان آمده است: «برنامه ۱۰ماده‌یی خانم مریم رجوی پرزیدنت شورای ملی مقاومت ایران که از دو دهه پیش اعلام شده و شامل انتخابات آزاد، آزادی بیان و اجتماعات، لغو مجازات اعدام، برابری جنسیتی، جدایی دین از دولت می‌باشد، همان ارزشهایی است که ما در کشورهای دموکراتیک از آن دفاع می‌کنیم».

در جلسهٔ پارلمانی انگلستان در حمایت از مقاومت ایران، دیوید جونز وزیر سابق ولز و برگزیت گفت: «بیانیه ما دو نکته کلیدی را برجسته می‌کند. اول این‌که مردم ایران همه اشکال دیکتاتوری اعم از دیکتاتوری سلطنتی یا مذهبی کنون را رد می‌کنند و ثانیا و مهمتر، ما راه‌حل ایرانی را که شما خانم رجوی در یک برنامهٔ دموکراتیک ده ماده‌یی برای آینده ایران ارائه کرده‌اید به‌رسمیت می‌شناسیم و حمایت می‌کنیم».

باب بلکمن، نماینده مجلس عوام و رئیس کمیته بین‌المللی نمایندگان اروپایی برای ایران آزاد گفت: «این بیانیه طیف گسترده‌یی از اعضای مجلس اعیان، مجلس عوام، شهرداران، شوراهای شهر و از همه احزاب سیاسی را شامل می‌شود و این برای این‌که ما به جلو حرکت می‌کنیمِ به سوی ایران آزاد و دموکراتیک بسیار مهم است».

بارونس ورما، عضو مجلس اعیان انگلستان نیز تأکید کرد: «بیانیه امروز قدرت ۵۲۵ نماینده پارلمان را نشان می‌دهد، که به‌گونه‌یی فراحزبی سخت تلاش می‌کنند تا مطمئن شوند که خواستهای مطرح شده در آن دائماً روی میز باشد».

خانم رجوی در سخنانش خطاب به قانونگذاران انگلستان، بیانیه۵۲۵ تن اعضای مجلسین عوام و اعیان را «یک موضع سیاسی در برابر رژیم اعدام و قتل‌عام و بانی اصلی تروریسم دولتی»، توصیف کرد و با تأکید بر این‌که این بیانیه «بی‌اعتباری کامل سیاست مماشات» را منعکس می‌کند؛ افزود: وقتی آخوندها اعتراضات مردم را با اعدام‌های وحشیانه جواب می‌دهند، با انباشتن ۵تن اورانیوم غنی‌شده امنیت جهان را به خطر می‌اندازند و با فرستادن پهپادهایشان کشتار و ویرانی را برای اروپا به ارمغان می‌برند، امتیاز دادن به رژیم آخوندها، جز سرافکندگی، حاصلی ندارد. اگر مماشات سیاست غرب نبود، گروگانگیری اتباع غربی در ایران به سیاست رسمی رژیم تبدیل نمی‌شد؛ اگر مماشات سیاست غرب نبود برنامه سلاح هسته‌یی آخوندها سال‌ها پیش برچیده شده بود و اگر سیاست مماشات نبود، این همه موانع بر سر راه مردم و مقاومت برای سرنگونی رژیم قرار نمی‌گرفت.

رئیس‌جمهور برگزیده مقاومت هم‌چنین گفت: مردم و مقاومت ایران که قیمت مبارزه با رژیم را در بیش از ۴دهه با تحمل درد، شکنجه و فدا از جمله فدای ۱۲۰هزار تن از بهترین پسران و دخترانشان داده‌اند هر بهایی را برای به‌دست آوردن آزادی خواهند پرداخت. سیاست مماشات این قیمت را برای ما سنگین‌تر و کار دشمن را برای سرکوب آزادی سهل‌تر کرده است. از سیاست مماشات فقط مردم ما رنج نکشیده‌اند، بلکه مردم اروپا و آمریکا و خاورمیانه هم بابت تروریسم و گروگانگیری و جنگ‌افروزی آخوندها خسارت بسیار دیده‌اند».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/8c2ef672-2b8e-4f28-b7c9-837b40c8bde2"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات