728 x 90

کنفرانس جهانی ایران آزاد ـ سیاست آمریکا در قبال ایران

سخن روز
سخن روز

در نخستین روز کنفرانس جهانی ایران آزاد در روز جمعه ۹تیر ماه در پاریس، در کنفرانسی که به‌ریاست سفیر لینکلن بلومفیلد معاون پیشین وزیر خارجه آمریکا برگزار شد، سیاست آمریکا در قبال ایران مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

سخنرانان این کنفرانس عبارت بودند از:

مایکل موکیزی وزیر دادگستری پیشین آمریکا

سفیر رابرت جوزف معاون پیشین وزیر امور خارجهٔ آمریکا

ژنرال چاک والد جانشین پیشین فرمانده نیروهای آمریکا در اروپا

سفیر میچل ریس مدیر سیاست‌گذاری وزارت‌خارجهٔ آمریکا

سخنرانان، پیشینهٔ سیاست آمریکا در قبال ایران طی دهه‌های اخیر را مورد اشاره قرار دادند.

مایکل موکیزی با اشاره به‌استمالت دولتهای آمریکا از رژیم آخوندی گفت: «در سال۱۹۹۷ مجاهدین در لیست سازمانهای تروریستی قرار گرفتند. این اقدام به‌این دلیل نبود که وزارت‌خارجه آمریکا تحقیقاتی در رابطه با مجاهدین و شورای ملی مقاومت و فعالیت‌های آنها انجام داده بود، خیر! این یک تصمیم سیاسی برای استمالت از آخوندها بود. چرا باید سازمانی دموکراتیک که به‌حقوق بشر پایبند است در لیست تروریستی قرار بگیرد. این لیست‌گذاری ناعادلانه ۱۵سال ادامه پیدا کرد، تا سرانجام به‌حکم دادگاه این لیست‌گذاری لغو شد». وزیر دادگستری پیشین آمریکا تأکید کرد: «سیاست استمالت از رژیم ایران شرم‌آور است. در حال حاضر هم یک استراتژی اشتباه این است که دولت آمریکا می‌خواهد با رژیم ایران به‌توافقی برسد. هرگز توافقی صورت نمی‌گیرد. به‌این رژیم نمی‌شود اعتماد کرد. این رژیم به‌هیچ توافقی پایبند نیست».

ژنرال چاک والد نیز تأکید کرد: توافق اتمی با رژیم ایران مسخره است. چیزی بدتر از این‌که رژیم ایران به‌بمب اتمی دست پیدا کند قابل تصور نیست. با قاطعیت باید گفت سیاست مماشات احمقانه است و این قابل چشم پوشیدن نیست».

سخنرانان در سخنان خود ضمن اشاره به عدم مشروعیت رژیم، عدم آگاهی از شرایط ایران را ریشهٔ سیاست شکست‌خوردهٔ مماشات با رژیم آخوندی دانستند.

سفیر میچل ریس گفت: «رژیم ایران یک تهدید برای جهان است. این رژیم کاملاً نامشروع است. مردم ایران هر روز علیه آن تظاهرات می‌کنند. این تصور که رژیم به‌تدریج مدره می‌شود کاملاً غلط است. این رژیم چون مشروعیت مردمی ندارد روز به‌روز وحشی‌تر می‌شود».

سفیر رابرت جوزف گفت: «مردم ایران بزرگترین تهدید رژیم هستند. وی هم‌چنین گفت: «به‌نظر من ۴۴سال است سیاست آمریکا در قبال رژیم ایران شکست‌خورده است. سیاست مماشات، هم در زمینه مقابله با تروریسم رژیم و هم در مقابله با تجاوزات آن در منطقه و هم در مقابله با دستیابی به‌بمب اتمی ناکام بوده است. سیاست آمریکا در رابطه با موضوع حقوق‌بشر هم یک سیاست شکست‌خورده است. تا زمانی که آخوندها سر کار هستند، از تلاش برای دستیابی به‌سلاح اتمی دست برنمی‌دارند. این رژیم قابل اصلاح و رفرم‌پذیر نیست. این رژیم بسیار متزلزل و پایان آن نزدیک است».

سفیر رابرت جوزف یکی دیگر از دلایل سیاست اشتباه آمریکا در قبال ایران را فقدان اطلاعات درست از واقعیتهای ایران دانست و گفت: «من در سال۲۰۰۲ با سازمان مجاهدین و شورای ملی مقاومت آشنا شدم. آن زمان در کاخ‌سفید و مسئول خلع‌سلاح هسته‌یی بودم. رئیس دفترم جزییات افشاگری مجاهدین را به‌من توضیح داد. من پرسیدم چطور است که مجاهدین بیشتر از من از برنامه اتمی این رژیم می‌دانند؟ چطور یک گروه به‌اصطلاح تروریستی چند قدم آن‌طرفتر از کاخ‌سفید کنفرانس مطبوعاتی می‌گذارد و چنین گزارشهایی را افشا می‌کند؟ بعد فهمیدم اعضای این جنبش چه عناصر فداکاری هستند و بسیاری از آنها خواهر و برادر یا پدر و مادری را از دست داده‌اند. آنها از تلاش و عزم خود برای رسیدن به‌آرمان آزادی کوتاه نیامده‌اند. مخصوصاً خانم مریم رجوی با برنامه ۱۰ماده‌یی خود آلترناتیوی را در قبال رژیم ایران ارائه داده است».

سخنرانان هم‌چنین بر لزوم تکیه بر واقعیتهای موجود در سپهر سیاسی ایران به‌عنوان پایه‌های یک سیاست درست و اصولی که بایستی مورد توجه سیاست‌گذاران قرار گیرد تأکید ورزیدند.

ژنرال چاک والد گفت: «مجاهدین و مقاومت ایران یک آلترناتیو مؤثر محسوب می‌شوند. ما باید از این آلترناتیو حمایت کنیم و نباید بی‌تفاوت باشیم. سیاست خارجی ما باید پیشبرد سیاست درست در قبال رژیم ایران باشد. نباید با توافق پوشالی اتمی، به‌رژیم میدان بدهیم».

سفیر رابرت جوزف نیز بر «حمایت از اپوزیسیون دموکراتیک» از یک‌سو و مهار رژیم» از سوی دیگر تأکید کرد و افزود: «ما در نقطهٔ حساس و در نقطهٔ شکست رژیم هستیم، بنابراین نباید به‌رژیم نفس برسانیم، بلکه باید فشار را روی آن بالا ببریم و حقوق‌بشر را در محور سیاست خودمان قرار بدهیم».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/62167916-6c4c-47c2-809a-e94b1fc81108"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات