728 x 90

کنفرانس در هلند به‌مناسبت روز جهانی حقوق بشر

سخن روز
سخن روز

«ایران: افزایش اعدامها در داخل، تروریسم و جنگ‌افروزی در خارج»؛ این عنوان کنفرانسی است که هم‌زمان با هفتادوپنجمین سال تصویب اعلامیهٔ جهانی حقوق‌بشر، روز شنبه ۱۸آذر ۱۴۰۲ در هلند برگزار شد. در این کنفرانس دهها شخصیت سیاسی، نمایندگان پارلمان هلند و پارلمان اروپا شرکت و سخنرانی کردند

خانم دورین روکماکر نماینده پارلمان اروپا از هلند در سخنان خود گفت: «ابراهیم رئیسی که خود عامل کشتار۱۹۸۸ و یکی از چهار قاضی‌ای بود که هزاران اعدام را انجام داد، رئیس‌جمهور فعلی ایران است. سازمان ملل رئیسی را به ژنو دعوت کرده است. جامعه بین‌المللی باید این موضوع را به‌شدت محکوم کند». نمایندهٔ پارلمان اروپا در ادامه خاطرنشان کرد: «‌مقامات قضایی ایران قصد دارند در ماه آینده دادگاه ساختگی در تهران برای محاکمه غیابی اعضای مقاومت برگزار کنند. ما باید سؤال کنیم که چرا به رژیم اجازه داده می‌شود چنین صحنه‌های مضحکی را به‌وجود بیاورد؟ پاسخ در درجه اول در انفعال غرب نهفته است و ما باید در این رابطه اقدام کنیم. ما در کنار مردان، زنان، دختران و پسران جوان ایران هستیم که در اعتراضات ایران به صراحت گفته‌اند، "مرگ بر ستمگر چه شاه باشد چه رهبر". آنها هر نوع دیکتاتوری را محکوم کرده‌اند».

پروفسور کیس دلانگه عضو پیشین سنای هلند، با اشاره به خنجر خیانت رژیم آخوندی به جنبش و مردم فلسطین گفت: «شورای ملی مقاومت ایران نکته مهمی را که فراموش نشدنی است به گوش ما رسانده است. "سر مار در تهران است" و رژیم ایران را به هدف اصلی جنگ در خاورمیانه تبدیل می‌کند. چرا؟ زیرا برای رژیم ایران، فلسطینی‌ها فقط یک تجارت و یک راه عالی برای منحرف کردن اذهان از نابسامانیها و بن‌بستهای رژیم است». سناتور کیس دلانگه در ادامه با اشاره به نیاز حیاتی رژیم به جنگ‌افروزی در منطقه افزود: «قیام ۲۰۲۲ در ایران نشان داد که جامعه ایران در یک وضعیت انفجاری است که در هر لحظه می‌تواند منفجر شود. حضور مستمر کانون‌های شورشی مقاومت که در سراسر ایران گسترش یافته و رژیم را به چالش می‌کشند، هم‌چنان یک مشکل اصلی و لاینحل برای رژیم است... رژیم برای غلبه بر این وضعیت مخاطره آمیز، سرکوب داخلی را تشدید می‌کند و درگیر جنگهای خارجی می‌شود... در واقع، خامنه‌ای برای ماندن در قدرت به بحران و جنگ نیاز دارد».

اد ملکرت نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل و رئیس سابق یونامی در سخنرانی خود گفت: «من باید به شرکت برنامه‌ریزی شده ابراهیم رئیسی، در مجمع جهانی پناهندگان ۲۰۲۳ در ژنو اشاره کنم. سازمانهای حقوق‌بشری خواستار حذف رئیسی از این برنامه به‌دلیل نقش او در جنایت علیه بشریت شده‌اند. او در قتل‌عام زندانیان سیاسی به‌عنوان عضو کمیسیون مرگ تهران در سال۱۹۸۸ شرکت داشت. رئیسی باید پاسخگوی این جنایتها و هم‌چنین پاسخگوی مرگ تظاهر کنندگان در نوامبر۲۰۱۹ و قیام۲۰۲۲ باشد».

سناتور باب فان پاریرین، ضمن درخواست از همهٔ دولتمردان و سیاستمدارن جهت جلوگیری از حضور رئیسی به سازمان ملل در ژنو، گفت: «واقعیت روزمره در ایران عبارت است از شکنجه، تجاوز، سلب مالکیت، آدم‌ربایی، مرگ هولناک و ترس. من حساب کرده‌ام؛ در ۴۰سال گذشته به‌طور متوسط هر ۲ساعت، یک نفر توسط رژیم کشته می‌شود. چرا؟ زیرا آنها فقط می‌خواستند در آزادی و شادی زندگی کنند و این با حاکمیت این رژیم تروریستی امکانپذیر نیست».

پروفسور هنک دهان رئیس پیشین کمیسیون خارجی پارلمان هلند با اشاره به نقش جنایتکارانهٔ رژیم در سرکوب و جنگ‌افروزی گفت: «نیازی به تکرار اعداد اعدامها و گفتن فاکت ندارم. پس از اولین اعدامها در کشور شما، دهها هزار نفر دیگر در آن زمان کشته شدند. اما اعدامها بعد از آن هم تا همین امروز ادامه یافت. دولت هلند، بر اساس تصمیمات اکثریت مجلس هلند، باید حداکثر تلاش خود را انجام دهد، تا رژیم ایران را در فهرست سازمانهای تروریستی قرار دهد».

خانم مریم رجوی که به‌صورت آنلاین در این کنفرانس شرکت کرد، طی سخنانی گفت: «روز جهانی حقوق‌بشر روز رسوایی رژیم ولایت فقیه است که دشمن‌ترین دشمن بشریت است. در عین‌حال روز افتخار مردم و مقاومت ایران است که در یک نبرد طولانی در بیش از چهار دهه علیه استبداد مذهبی، مقاومت و ایستادگی کرده‌اند... زمان آن است که سیاست غذا دادن به تمساح که راهنمای عمل سیاست ۴دهه گذشتهٔ غرب بوده، متوقف بشود. به‌جای آن دولتهای غرب باید روابط سیاسی و اقتصادی خودشان با این رژیم را به توقف شکنجه و اعدام زندانیان و پایان کشتار معترضان مشروط کنند. باید پرونده عظیم نقض حقوق‌بشر در ایران را به شورای امنیت ملل متحد ارجاع بدهند و ترتیبات محاکمه خامنه‌ای، رئیسی و سایر سران این رژیم را فراهم کنند».

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/9358208c-3967-427d-823a-cb9928456b6a"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات