728 x 90

گرانی در شرایط انفجاری

سخن روز
سخن روز

به‌گواه اغلب کارشناسان حکومتی و غیرحکومتی معادلهٔ اقتصاد در نظام آخوندی با زیرمجموعه‌های فقر و فساد و گرانی و شاخص «رکورد ۸۰سالهٔ تورم» در دولت رئیسی (بهارنیوز ـ ۳مرداد ۱۴۰۲)، معنا و پاسخ سیاسی دارد.

یک کارشناس حکومتی با اشاره به معادلهٔ فساد حکومتی گفت: «پروژه مولدسازی مصداق بارز فساد کلاسیک در عرصه‌های اقتصادی و عمومی است. در علوم اقتصادی در خصوص فساد از معادله‌ای رونمایی می‌شود که مولدسازی مصداق بارز آن است. می‌گویند، فساد مساوی است با انحصار به‌علاوه صلاحدید، منهای پاسخگویی. این معادله‌ای است که فساد در بطن آن شکل می‌گیرد و منابع عمومی را غارت می‌کند» (راغفر ـ روزنامه اعتماد ۲۸تیر ۱۴۰۲).

اگر رئیسی جلاد در نمایش انتخابات با وعدهٔ ۴میلیون مسکن و کاهش نرخ دلار و مهار تورم از صندوق و پستوی خامنه‌ای بیرون آمد، هدف تحکیم پایه‌های نظام ولایت در برابر قیام بود نه مبارزه با فقر و فساد و گرانی!

اگر امروز خودیهای خامنه‌ای هم به‌ورشکستگی دولت جلاد اعتراف می‌کنند، در وحشت از شرایط انفجاری جامعه و پیآمد شکست یک «سیاست» در برابر ارتشی از گرسنگان است.

روزنامهٔ حکومتی آرمان امروز (۳مرداد) نوشت: «یک کارگر حداقل‌بگیر باید بیش از ۱۷۰ سال کار کند و بخشی از درآمد خود را هر ماه پس‌انداز کند تا بتواند یک آپارتمان ۸۰ متری خریداری کند و این در حالیست که در واقعیت چنین معادله‌ای به‌دیوار بسته برمی‌خورد چرا که یک کارگر بی‌خانه که مستأجر است، اصولاً توان پس‌انداز ماهانه ندارد؛ همان اجاره‌خانه را «اگر» بتواند بپردازد خیلی هنر کرده است».

این در حالی است که متوسط قیمت هر متر ملک مسکونی در تهران از ۴۷ میلیون تومان زمستان سال گذشته به ۶۵میلیون تومان در بهار و ابتدای تابستان امسال رسیده است. پیش‌بینی کارشناسان اقتصادی رژیم حاکی از آن است که «رشد قیمت مسکن در سال۱۴۰۲ در حدود ۴۰ ـ۵۰درصد خواهد بود» (خبرگزاری حکومتی ایلنا ۲مرداد ۱۴۰۲).

روز یکشنبه دوم مرداد بسیاری از اعضای دستچین شده مجلس ارتجاع که دو سال قبل از مدافعان پروژهٔ خامنه‌ای ـ رئیسی بودند، در وحشت از شرایط انفجاری جامعه، دولت جلاد را زیر سؤال بردند:

جلال رشیدی با اشاره به این‌که زمان به نفع نظام نیست گفت: «آقای دولت حواست هست که مرغ شده کیلویی ۱۲۰هزار تومان؟

آقای رئیس جمهور دو سال قبل به‌شما گفتم... حواست جمع باشد زمان خیلی سریع‌تر از آن چیزی که فکر می‌کنی دارد می‌گذرد».

در همین روز آخوند حسینی‌کیا هم هراس‌آلود گفت: «آقای رئیس‌جمهور! گرانی بیداد می‌کند به فریاد بازار برسید امروز صدای مردم درآمده است».

آخوند صفری نیز با اشاره به سیاست نابود سازی کشاورزی و کشاورزان در ایران گفت: «آقای رئیسی ما متوجه نمی‌شویم در دولت شما چه خبر است و چه کسانی دارند تصمیم‌گیری می‌کنند؟ مهمترین موضوعی که امروز در استان گیلان همه را به چالش انداخته بحث واردات بی‌رویه برنج است» (مجلس آخوندی ۲مرداد).

واردات برنج و چای و نابودی کشاورزان، همچنین صادرات لبنیات و افزایش بی‌سابقهٔ قیمت مواد غذایی، مسکن و دارو... اگر چه با یک برنامهٔ مشخص و بر اساس منافع غارتگران پیش می‌رود اما علائم آشکار شکست یک سیاست و گسترش شرایط انفجاری در جامعه است. شرایطی که هر آن با هر جرقه ممکن است به آتشفشان تبدیل شود.

مهدی نصیری مسئول سابق روزنامه کیهان که سرش به‌سنگ سخت واقعیت‌های اجتماعی خورده است، با اشاره به‌شکست سیاست یکدست‌سازی و شرایط انفجاری جامعه می‌گوید: «به نظر من این یک ترکیبی از انشقاق در رأس حاکمیت رقابتها می‌تواند باشد بعد عنصر خیابان ممکن است در آن لحظه به ماجرا افزوده بشود با توجه به آمادگی که افکار عمومی دارد یک اتفاق، یک حادثه، یک تصمیم غلط می‌تواند چنین جرقه‌ای بزند» (یوتوپ ـ ۳مرداد ۱۴۰۲).

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/0e72ba51-290d-490c-8646-1d35b7e9a3d7"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات