728 x 90

تنها چشم‌انداز در گرداب بحرانها؛ قیام - مروری بر رسانه‌ها

گزیده روزنامه‌های حکومتی
گزیده روزنامه‌های حکومتی

روزنامه‌های حکومتی روز شنبه ۲۵مرداد، صحنهٔ ابراز وحشت از قیام و خشم مردم در گرداب بحرانها و بی‌راه‌حلی نظام هستند. جالب است که در جنگ گرگها هم دیگر دعوای اول بر سر سهم قدرت و غارت نیست بلکه بر سر حفظ نظام و وحشت از قیام است.

وطن امروز در علت شکایت از ۲وزیر کابینه روحانی توسط اعضای مجلس ارتجاع به‌نقل از یکی از آنها نوشته است: «ابوترابی گفت: آخوندی مستأجران را ناراضی و نسبت به نظام هم بدبین کرده است».

سیاست روز هم نوشته است: «اظهارنظر زنگنه در خصوص بورس نیز مانند دیگر عملکرد او به بازار سرمایه ۸۰هزار واحد ضربه وارد کرد. این اتفاقات رخ داده برای بازار سرمایه می‌توانست جرقه‌ای (بزند) مانند گرانی بنزین در آبان‌ماه که طی آن با بی‌تدبیری ... کشور را دچار آشوب کردند».

روزنامه حکومتی شرق از باند مغلوب هم با اشاره به سوختن نمایش انتخابات در نظام، نمایش آتی انتخابات را «بدون تخیل» توصیف کرده و در شرح «بدون تخیل» آنرا به «ناامیدی مردم» و مسدود بودن راه «به سوی آینده»توصیف کرده و افزوده است: «جامعه‌یی که تخیل خود را از دست می‌دهد جامعۀ خطرناکی است و جامعۀ کنونیِ ما نشانه‌های این خطر را در اعتراضات دی ۹۶ و آبان ۹۸ بروز داد».

روزنامهٔ حکومتی ابتکار هم بن‌بست و بی‌راه‌حلی با چشم‌انداز قیام در پیش روی نظام را به این صورت توصیف کرده و نوشته است: «بدون تعارف باید گفت دیگر «بی‌عملی» بخش اصلی کشورداری ما شده است. به‌جرأت می‌توان گفت در بحرانی‌ترین دوره تاریخ بعد از انقلاب هستیم اما هیچ تصمیم مهمی گرفته نمی‌شود.

هیچ نسخه نجات‌بخشی هم از دل گفتگوهای حکومتی در این وضعیت بیرون نمی‌آید». در ادامه نوشته است: «اگر حرف مهمی نداریم، حرفی هم نزنیم! امیددادنهای بی‌مورد و وعده‌های نسنجیده، ته‌مانده‌های امید و خاک به‌جا مانده از مخروبه اعتماد را هم بر باد می‌دهد».

بن‌بست و هشدار از همه سو

در روزنامه‌های حکومتی آنچه در زمینه گشایش اقتصادی یا تحولات منطقه‌یی دیده می‌شود حاکی از بن‌بستهای همه‌جانبه نظام و عقب افتادنش از تحولات داخلی و منطقه‌یی است.

برای نمونه به روزنامهٔ آرمان از باند مغلوب نگاه می‌کنیم. آرمان به‌نقل از حمید رضا آصفی سخنگوی اسبق وزارت‌خارجه رژیم با اشاره به تحولات اخیر منطقه نوشته است: «برخی کشورهای عربی مثل عمان، بحرین و مصر مواضع مثبتی گرفته‌اند و برخی نویسنده‌های نزدیک به سعودی هم در نوشته‌های خود استقبال کرده‌اند. این امر نشان می‌دهد این دسته از کشور صحبت‌هایی کرده‌اند و ممکن است در آینده دور یا نزدیک به این دو کشور ملحق شوند. باید دید که آیا این اتفاق می‌افتد یا نه. ما در جمهوری اسلامی باید هوشیارتر می‌بودیم و باید هوشیارتر باشیم».

آرمان در مطلب دیگری نوشته است: «آمریکا در این زمینه از هر اقدامی و هر واسطه‌ای نیز استفاده می‌کند تا (نظام) را زیر سنگین‌تر فشارها قرار دهد و حتی این امر را به حوزه دیپلماسی منطقه‌یی نیز کشانده‌... در آینده شاید اثرات اقدامات ایالات‌متحدهده بیشتر مشخص شود اما اهداف کوتاه مدت آن زیاد چشمگیر نیست». این روزنامه در مطلب دیگری در مورد ادعای گشایش اقتصادی روحانی نوشته است: این طرح «در عمل ۱۹۰هزار میلیارد تومان به بدهی‌های دولت می‌افزاید.

بعید به‌نظر می‌رســد که مردم از این طرح استقبال کنند. از جمله دلایل آن افزایش بی‌اعتمادی به نهاد دولت طی چند سال اخیر است؛ دولت اعتماد عمومی، به‌مثابه سرمایه اجتماعی، را از دست داده است».

ادعای کاهش قربانیان کرونا هم در روزنامه‌های هم‌سو به دولت روحانی مورد تمسخر قرار گرفته.

شهروند در مطلب طنزش از جمله نوشته است: «میزان انتقال ویروس به طرز چشمگیری افزایش پیدا کرده است، برای همین مردم به هیچ‌وجه تجمع نکنند. البته کنکور و اتوبوس و مترو و این‌جور چیزها تجمع نیست، یک دورهمی ساده است که با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و خالی گذاشتن چهار تا صندلی خطر رفع می‌شود.

مقصر اصلی انتقال ویروس کرونا مردم هستند و بهترین راه مبارزه با این ویروس، مبارزه مستقیم با مردم است، برای همین باید یک کاری کنیم نسل مردم ریشه‌کن شود. برای این موضوع راه‌حل‌های مختلفی در دست بررسی است.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/8fed2a86-b76f-4f18-8f59-a4e389b46ad0"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات