728 x 90

فقر و گرسنگی؛ خواب شوم خامنه‌ای برای مردم ایران

سخن روز
سخن روز

خامنه‌ای در اولین سخنرانی‌اش در سال جدید، با اشاره به‌ «عیوب مردم» روی اسراف دست گذاشت و از اسراف مردم در آب و نان و برق و گاز و بنزین اسم برد.

صحبت از اسراف مردم، در شرایطی که ۸۰درصد مردم ایران زیر خط فقر و بخش بزرگی از آنها به‌اعتراف رسانه‌ها و منابع خود رژیم زیر خط بقا به‌سر می‌برند، یعنی قادر نیستند حداقل غذایی را که بتواند ادامهٔ زندگی آنها را تأمین کند، به‌دست بیاورند، نهایت شقاوت خلیفهٔ ارتجاع و سرشت به‌غایت ضدمردمی او را آشکار می‌کند.

ادعای وقیحانهٔ اسراف‌کاری مردم، در شرایطی است که رسانه‌های حکومتی اعتراف می‌کنند بخش عمدهٔ مردم ایران از غذای مکفی برخوردار نیستند. بسیاری از خانواده‌ها وعده‌های غذایی خود را به‌دو وعده و حتی یک وعده کاهش داده‌اند.

«خرید مواد غذایی به‌نصف رسیده است» این عنوان یک گزارش سایت حکومتی اقتصاد۲۴ (۲۴بهمن ۱۴۰۱) است. در این گزارش می‌خوانیم: «تمایل مردم برای خرید گوشت قرمز، برنج، مرغ، حبوبات، ماکارونی، انواع ماهی، میوه و سبزیجات تازه، خرما و دهها قلم کالای ضروری دیگر به‌زیر نصف رسیده است؛ نه این‌که دل آنها را زده بلکه علت آن گرانی بیش از ۲۰۰درصدی قیمت اقلام ضروری سفره‌های مردم، تنها در یک سال اخیر است».

در همین گزارش آمده است: افزایش حدود ۲۰۰درصدی برنج از سال پیش تا سال جاری باعث عدم خرید و مصرف آن شده، چرا که قیمت هر کیلو برنج ایرانی به‌۱۳۰هزار تومان و برنج خارجی به‌۴۰ تا ۷۸هزار تومان رسیده.

قیمت سایر اقلام مواد غذایی هم به‌همین نسبت افزایش یافته است. میانگین افزایش قیمت محصولات لبنی بر اساس گزارش مرکز آمار رژیم حدود ۸۰ درصد بوده است (سایت حکومتی اقتصاد۲۴ ـ ۸آبان ۱۴۰۱). در نتیجه، «سرانه مصرف لبنیات به‌زیر ۷۰کیلو رسیده است... که در حال حاضر قطعاً کمتر از این مقدار است، در حالی که عدد استاندارد سند چشم‌انداز که باید محقق می‌شد در حدود ۱۶۰کیلو گرم در سال بوده و در کشورهای توسعه یافته سرانه مصرف لبنیات بالای ۲۰۰کیلو گرم است» (همان منبع).

بر اساس گزارش مرکز آمار رژیم، «شاخص تورم خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها در بهمن امسال نسبت به‌بهمن سال گذشته ۷۱.۵درصد افزایش یافته است. به‌این ترتیب:

  • قیمت نان و غلات ۶۲.۲درصد
  • گوشت قرمز، سفید و فرآورده‌های آنها ۷۹.۹درصد
  • گوشت قرمز و گوشت ماکیان ۸۷.۴ درصد
  • شیر، پنیر و تخم‌مرغ ۸۲.۷ درصد
  • روغن‌ها و چربی‌ها ۲۴۶.۹درصد
  • میوه و خشکبار ۴۴.۶درصد
  • سبزیجات ۶۵.۶ درصد گران شده است» (روزنامهٔ حکومتی توسعهٔ ایرانی ـ ۷ اسفند ۱۴۰۱).

بنا‌به‌همین گزارش: «بهای خوراکی‌ها، ایران را در آستانه بحران غذایی (بخوانید قحطی و گرسنگی) قرار داده است».

خبرگزاری سپاه پاسداران (۱۴بهمن۱۴۰۱) هم اعتراف می‌کند «تنها ۱۲درصد از مردم کشور سالم و سلامت تغذیه می‌کنند» این به‌معنی آن است که ۸۸درصد مردم دچار سوء تغذیه‌اند؛ کارشناسان هشدار می‌دهند که آثار این سوء‌ تغذیه در نحیفی و کوتاهتر شدن قد کودکان و ضعف بنیهٔ نسل‌های مردم ایران ظاهر شده است.

در چنین شرایطی است که ولی‌فقیه پلید ارتجاع از اسراف مردم حرف می‌زند و آن را عیبی بزرگ می‌شمارد. او نه تنها از فساد و چپاولی که تمام اجزای رژیمش در آن دست دارند و خود او یک بار این فساد فراگیر را «اژدهای هفت‌سر» نامید کلمه‌یی به زبان نیاورد، بلکه در همان سخنرانی تأکید کرد که تتمهٔ «شرکت‌های مهم» و «تولیدهای ثروت‌ساز» دولتی، بایستی «در اختیار فعالان اقتصادی» (بخوانید سرکردگان سپاه و باندهای مافیایی) قرار بگیرد تا اقتصاد درست شود.

جدای از میزان حیرت‌انگیز قساوت و وقاحت خامنه‌ای در دم زدن از اسراف مردم، اظهارات او بیانگر خواب شومی است که این جلاد شقاوت‌پیشه برای تشدید فقر و فلاکت و گرسنگی دادن باز هم بیشتر به‌مردم ایران دیده است. او می‌خواهد با مکیدن آخرین قطرات شیرهٔ جان مردم، آن را به‌کورهٔ اتمی و تنور سرکوب و جنگ‌افروزی و باندهای تروریستش در اینجا و آنجای دنیا که آنها را نقاط قوت نظامش می‌داند، بریزد. خامنه‌ای هم‌چنین می‌خواهد از فقر و فلاکت روزافزون مردم نیز مانند کرونا، سدی در برابر قیام و انقلاب دموکراتیک مردم ایران بسازد، اما او دارد با آتش‌بازی می‌کند، آتشی که بی‌تردید در پیوند با رزم شعله‌ور پیشتازان و شورشگران آزادی، به‌حریقی فراگیر تبدیل خواهد شد و ریش و ریشه ستمگران غارتگر و شقاوت‌پیشه را خواهد سوزاند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/49c9e0d1-6251-42c4-8599-70ebdf7a3e78"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات