728 x 90

واکسن کرونا و سیاست ضدمردمی

سخن روز
سخن روز

کرونا در ایران بیداد می‌کند. ویروسی که یک سال است جهان با آن دست‌به‌گریبان است، اما این ویروس در ایران در همدستی با حاکمان غارتگر و ضدایرانی، فاجعه‌یی بسا فراتر را رقم زده است.

در حالی که جهان سال نو میلادی را با خبر امیدبخش واکسیناسیون عمومی و رایگان آغاز کرده، اما در ایران باز هم وضع سراپا متفاوت است و «باید بدانیم فعلاً از واکسن در ایران خبری نیست» (روزنامهٔ حکومتی همدلی-۱۳دی).

اما واقعیتها راه خود را در جامعه باز می‌کند. واقعیت واکسنی که راه‌حل نهایی جلوگیری از کشتار کرونا است و امروز خرید و توزیع آن، اولویت اول تمامی کشورهای جهان، به‌جز ایران است.

مردم ایران هم این وضعیت را می‌بینند و از این رو مطالبهٔ واکسن کرونا تبدیل به یک موضوع فراگیر در میان مردم ایران شده و «اکنون تهیه واکسن مورد تأیید سازمان بهداشت جهانی مورد توجه و خواست عموم مردم اعم از غنی و فقیر است» (اورکی-کارشناس حکومتی-۱۳دی).

 

از سوی دیگر کارشناسان رژیم هم پیاپی از بعد تخصصی نسبت به وضعیت بحرانی هشدار می‌دهند که «اگر مراقبت و احتیاط لازم صورت نگیرد و (مردم) در اولویت واکسیناسیون قرار نگیرند، فقر فقرا، عیش اغنیا و ثروتمندان را هم به کام آنان تلخ می‌کند» (روزنامهٔ حکومتی همدلی-۱۳دی)؛ و از نظر اجتماعی زنگ‌های خطر را به‌صدا در می‌آورند که: «اگر کشورهای همسایه واکسیناسیون انجام دهند و ما هنوز منتظر باشیم، این تاب‌آوری اجتماعی به پایان می‌رسد و به‌صورت اعتراضات کف خیابان سر باز می‌کند» (محبوب‌فر-عضو ستاد حکومتی کرونا-آذر۹۹).

 

روحانی و سکوتی معنادار

در چنین شرایطی، آخوند روحانی صبح ۱۳دی در جلسهٔ ستاد به‌اصطلاح مقابله با کرونا حاضر شد. روحانی شرایط سیاه پیش رو را ترسیم می‌کند که «۲-۳ خطر بیشتر پیش روی ماست. ویروسی انگلیسی، فصل سرما و آلودگی و وارونگی هوا»، آنگاه با وقاحتی بی‌نظیر، تقصیر فاجعهٔ کرونا را بر گردن مردم می‌اندازد که: «(مردم) خیلی باید مراعات کنند. وزیر بهداشت و مسئولان هم بارها تذکر دادند که اگر مردم هم‌چنان رعایت نکنند ممکن است با موج جدیدی (از کرونا) در بهمن مواجه شویم».

از آن طرف روحانی هیچ اشاره‌یی به واکسن نکرد. این در حالیست که طی دو هفتهٔ اخیر دوبار به صحنه آمد و از واکسن کرونا به‌صورت گنگ و چند پهلو صحبت کرد؛ تا جایی که در نهایت شنونده متوجه نمی‌شد، رژیم قصد خرید واکسن معتبر خارجی دارد یا ندارد! حال این بار آن روی سکهٔ پشت‌هم‌اندازی‌ها و چند پهلو صحبت کردن‌هایش، در رابطه با واکسن کرونا تماماً سکوت کرد.

 

چرا سکوت؟

پاسخ به این چرایی را رسانه‌ها و کارشناسان خود رژیم داده‌اند که چیزی نیست جز تصمیم تمامیت رژیم برای نخریدن واکسن معتبر کرونا. تا جایی که «به نظر می‌رسد پشت ماجرای وارد کردن واکسن خارجی بازیهای سیاسی است» (روزنامهٔ حکومتی شرق-۱۳دی)؛ و «آقایان (حکومت) حتی در خرید واکسن آنفولانزا مردود شدند، حالا توقع دارند (در زمینهٔ واکسن کرونا) مردم از ناکارآمدی‌ها نترسند و خوف نکنند؟ حتی ما در میان همسایگان آخرین کشور دریافت کنندهٔ واکسن هستیم» (اعتماد-۱۳دی).

از سوی دیگر نمایش تولید واکسن داخلی هم روی سر رژیم خراب شده کارشناسان رژیم هم زیرآب آن را می‌زنند که: «مرحله تأیید نهایی واکسن ایرانی یک راه طولانی، حداقل سه ماه و بیشتر است. تحریم‌ها مانع ورود واکسن به کشور نیست، اگر ایران درباره واردات واکسن از شرکت‌های معتبر اراده کند، خرید واکسن شدنی است» (محبوب‌فر-عضو ستاد حکومتی کرونا-۱۳دی۹۹).

 

در مورد واکسن خارجی هم هیچ حرف مشخصی نمی‌زنند و در نهایت روشن نمی‌کنند آیا قصد خرید دارند، یا ندارند؟ اگر قصد وارد کردن دارند، آیا از چین و آمریکای لاتین، واکسنهای تأیید ناشده وارد می‌کنند، یا برای خرید و وارد کردن واکسن شرکتهای معتبر که مورد تأیید سازمان بهداشت جهانی هم باشد، اقدام می‌کنند.

در این وضعیت آشفته، روحانی می‌داند هر حرفی دربارهٔ واکسن، چه داخلی و چه خارجی بزند، روی سر خودش خراب می‌شود و تنها باعث ملتهب‌تر شدن فضای جامعه خواهد شد.

 

اهداف رژیم از عدم خرید واکسن معتبر چیست؟

اکنون به گفتهٴ رسانه‌ها و کارشناسان رژیم، خرید واکسن معتبر خارجی هیچ مانعی ندارد و حتی «مواردی هم که درباره عدم وجود (نگهدارنده‌های سرد کنندهٔ واکسن) در ایران گفته می‌شود غیرقابل قبول است. چرا که تأمین این تجهیزات برای کشوری که ادعاهای زیادی دارد شبیه آپولو هوا کردن نیست و می‌تواند واکسن‌هایی را هم که برای نگهداری به یخچال‌های خاصی نیاز دارند، تأمین و تهیه کند» (محبوب‌فر-عضو ستاد حکومتی کرونا-۱۳دی۹۹).

پس موضوع توانایی در خرید واکسن نیست، اهداف مشخصی است که رژیم با کرونا و نخریدن واکسن دنبال می‌کند:

۱-کرونا ضد تجمع است. از این رو در مقابله با قیام، متحد دستگاه سرکوب رژیم آخوندی است

۲-خامنه‌ای نمی‌خواهد برای مقابله با کرونا و خرید واکسن، دست در جیب کرده و ولو مقداری از سرمایه‌های کلان نهادهای زیر دست خودش را صرف این مهم کند

۳-وارد کردن واکسن معتبر خارجی، مافیای داروی تحت کنترل سپاه پاسداران را از سود کلان و نجومی ناشی از فروش واکسن ادعایی داخلی، محروم می‌کند

۴-رژیم برای ایجاد شکاف در دیوار تحریم‌ها، پیاپی بر دروغ تحریم غذایی و دارویی می‌دمد تا با موج‌سواری بر روی مسائل انسانی، بتواند شکافی برای وارد کردن پول و... جهت تأمین مزدوران و دستگاه تروریسم و سرکوبش ایجاد کند.

 

اما واقعیت این است که همین سیاست ضد ملی و ضدانسانی، آن هم در شرایطی که واکسیناسیون عمومی و رایگان تبدیل به مطالبهٔ عمومی شده، خود خشمی متکاثف را در جامعه باعث می‌شود که این روزها مهره‌ها و رسانه‌های رژیم مرتب نسبت به آن هشدار می‌دهند. «نارضایتی مردم روزبه‌روز بیشتر می‌شود. آیا (باید منتظر باشیم تا) مردم به کف خیابان بیایند؟» (آخوند فاضل میبدی- از آخوندهای حوزهٔ قم-۱۳دی).

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/a7a2869c-235d-471a-9a9c-179689e5a7c5"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات